Între 16-17 noiembrie 2018 a avut loc la Iași a doua ediție a Concursului Naţional de Interpretare „Eduard Caudella” organizat de Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice a Universităţii Naționale de Arte „George Enescu”. Competiția s-a adresat studenţilor şi masteranzilor de la instituţiile de învățământ muzical superior din țară. Evenimentul s-a înscris în seria de manifestări dedicate celebrării a 158 de ani de la înființarea învățământului artistic modern la Iași și aniversării Centenarului Marii Uniri.

Afis_Deschidere_Eduard Caudella FINAL v.4_PRINT_FINALx3-1

Dacă prima ediție a concursului desfășurată anul trecut a fost rezervată violinei şi instrumentelor de corzi grave (violă, violoncel, contrabas, chitară, harpă), de data aceasta concursul a continuat succesiunea trienală cu secțiunea destinată categoriilor pian și canto, dar și prin continuarea secțiunii dedicate muzicii de cameră.

Coordonatorii proiectului, conf. univ. dr. Daniel Dragomirescu, lect. univ. dr. Virgil Prisacariu și lect. univ. dr. Andrei Enoiu-Pânzariu, şi-au reunit eforturile în organizarea celei de-a doua ediții dedicate studenţilor muzicieni ce merită să fie încurajaţi şi motivaţi să aibă mai multă experienţă de scenă. Ideile principale de la care au pornit inițiatorii și organizatorii au fost motivarea şi încurajarea tinerilor interpreţi aflați la început de carieră, cât și valorificarea repertoriului românesc, destinat muzicii de cameră și instrumentelor cu rol solistic.

Evaluarea concurenților a fost asigurată de o comisie formată din 9 membri, toți profesori de renume din centrele culturale ale României. Președintele comisiei a fost prof. univ. dr. Tatiana Pocinoc, decan al Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice (UNAGE Iași), iar membrii comisiei – prof. univ. dr. Verona Maier, prorector al Universității Naționale de Muzică din București; prof. univ. dr. Corina Ibănescu (Universitatea „Transilvania” din Brașov, Facultatea de Muzică); Csíky Boldizsár (Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca), conf. univ. dr. Mariana Colpoș (UNMB), Conf. univ. dr. Ramona Eremia (AMGD), conf. univ. dr. Doina Dimitriu (UNAGE), prof. univ. dr. Constantin Stanciu (UNAGE), prof. univ. dr. Doru Albu (UNAGE).

Denumirea acordată concursului vizează raportarea manifestărilor artistice ieşene la contextul istoric al Conservatorului (în prezent Universitatea Națională de Arte), prin legătura a două mari personalităţi muzicale, Eduard Caudella și George Enescu. Relaţia lor reflectă idealurile artistice ale unei întregi generații de muzicieni, nu doar prin raportul profesional şi aspectele didactice, dar și prin prisma legăturii afective, spirituale, care a vizat susținerea tinerilor artiști înzestrați cu scânteia divină a talentului. Aceste idei au reieșit din cuvântul înainte rostit de prezentatoarea evenimentului, lect. univ.dr. Mihaela Loredana Gârlea la festivitatea de deschidere a concursului ce a avut loc la Casa Balş, în sala „Eduard Caudella”, în seara de 24 noiembrie, începând cu orele 17.

Programul muzical a fost deschis de studenți ai celor trei mari centre culturale: Facultatea de Muzică din Brașov, Universitatea Națională de Muzică din București și gazdele, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Primul moment a fost oferit de Ramona Ionela Nazarcu (vioară, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din Iași), laureată a primei ediții a concursului, care a interpretat ultimele două părți din Sonata pentru vioară de César Franck. Am avut apoi ocazia să o audiem pe Mirona Matlinsche (vioară, Universitatea Naţională de Arte, Iași), care a realizat o frumoasă versiune interpretativă a primei miniaturi din suita Impresii din copilărie, Lăutarul, de George Enescu. Programul a continuat cu Eugen Toboș (chitară, Universitatea Naţională de Arte, Iași), laureat al primei ediții a concursului, care a încântat publicul cu prima parte a concertului pentru chitară Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo, după care Corina Purcărea (canto, Facultatea de Muzică Brașov) a prezentat o succesiune de momente solistice extrase din lucrări ale repertoriului de gen: Va! Laisse couler mes larmes – Jules Massenet (din opera Werther), Sufletul meu este trist – Mieczysław Karłowicz, Să uiți atât de repede – Piotr Ilici Ceaikovski, Îmi amintesc de zilele liniștite – Mieczysław Karłowicz, Tell me the truth about love – Benjamin Britten. În încheierea primei seri am audiat trei lucrări pentru pian la patru mâini: Constantin Silvestri – Jocuri populare românești din Transilvania, op. 4. nr. 1 în interpretarea duo-lui format din Ioana Maria Popescu și Helga Melinda Deac (pian, Facultatea de Muzică Brașov); L. Klepper – Cântec și dans, F. Poulenc – Sonata, lucrări interpretate de pianiștii Ana și Marius Boldea de la Universitatea Națională de Muzică din București.

Dacă în cadrul concertului de deschidere al ediţiei de anul trecut a concursului am avut ocazia să audiem lucrări interpretate de cadre didactice din mediul universitar ieşean, anul acesta am fost bucuroşi să ascultăm câţiva dintre cei mai merituoşi reprezentanţi ai tinerei generaţii de interpreţi, atât din Iaşi, cât şi din alte centre academice ale ţării noastre.

Concursul propriu-zis s-a desfășurat sâmbătă, 17 noiembrie, în sala „Eduard Caudella” din Casa Balș şi Sala Studio din Corpul Artes al Universităţii de Arte din Iaşi. Ediția s-a remarcat printr-o participare mai numeroasă, fiind înscrişi 5 candidaţi la secţiunea pian, 23 la secţiunea canto şi 6 formaţii la secţiunea muzică de cameră.

46185713_497750490746937_5314665756967829504_n

Cel mai așteptat moment a fost Concertul de Gală, care s-a desfășurat în seara aceleiaşi zile (17 noiembrie) în sala „Eduard Caudella”. În cadrul evenimentului, câștigătorii premiului I au prezentat câte o lucrare din repertoriul pregătit pentru concurs, iar soliștii Doru Albu (clarinet) și Daniel Dragomirescu (chitară), alături de Orchestra de Cameră a Universității Naționale de Arte ,,George Enescu” Iași (Coordonator: prof. univ. dr. Elena Ovănescu; conducător al orchestrei: asist. univ. dr. Tudor Bolnavu) au interpretat o lucrare audiată în primă audiţie în cadrul Festivalului de Muzică Românească din acest an şi foarte apreciată de spectatori – Astor Piazzolla-Bogdan Chiroşcă – Histoire du Tango. Aceasta reprezintă o suită de patru momente sugestive pentru etapele parcurse de genul originar din America de Sud, lucrarea fiind iniţial destinată unui duo instrumental format din flaut şi chitară. Compozitorul ieşean Bogdan Chiroşcă a realizat o nouă versiune, regândind structura timbrală a ciclului pentru clarinet, chitară, orchestră de coarde şi percuţie. Ipostaza orchestrală a lucrării compuse de Piazzolla a constituit un moment muzical inedit în încheierea concertului, intens apreciat și susținut prin ropote de aplauze de către publicul ieșean.

Laureații celei de-a doua ediții a Concursului de Interpretare „Eduard Caudella” sunt:

    • Ioan Mihăilescu (pian, anul II, AMGD)
    • Péter Máthé (pian, anul III, AMGD)
    • Ana Boldea, Marius Boldea (muzică de cameră, UNMB)
    • Valeria Lapșin, Bogdan Onofrei, Larisa-Iulia Ailoaei, Laura-Nicola Ungureanu, Daniel Leancă (muzică de cameră, UNAGE)
    • Janetka-Emilia Hosco (canto, anul I, AMGD, prof.corepetitor Codruța Ghenceanu)
    • Antonia Doboacă (canto, anul II, AMGD, prof. corepetitor Codruța Ghenceanu)
    • Claudia-Diana Bîlcu (canto, anul III, UNAGE, prof. corepetitor Vasilica Stoiciu-Frunză)
    • Ivan Dikusar (canto, anul III, UNAGE, prof. corepetitor Andrei Hrubaru-Roată)
    • Andreea Ghidu (canto, master I, UNAGE, prof. corepetitor Brândușa Tudor)
    • Diana-Elena Vornicu (canto, master I, UNAGE, prof. corepetitor Raluca Amariei)
    • Maria Miler (canto, canto, master II, UNAGE, prof. corepetitor Brândușa Tudor)

Aflat la cea de-a doua ediție, Concursul Național de Interpretare „Eduard Caudella” a implicat atât concurenți din centrul de învățământ academic ieșean, cât și din alte instituţii de specialitate din ţară, ceea ce dovedeşte încă o dată necesitatea creerii unui cadru competiţional de elită în vederea motivării şi încurajării tinerilor interpreţi. Îi felicităm pe organizatorii concursului pentru dedicarea şi pasiunea cu care s-au implicat în realizarea acestei ediţii, mobilizând forţele din domeniul muzical şi insuflând bucurie, curaj, încredere viitoarei generaţii de interpreţi la nivel naţional.

Ștefan Dubatufca, anul III, Muzicologie
Coordonator: asist. univ. dr. Mihaela Balan

Stefan Dubatufca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *