În seara de 4 martie 2016, publicul ieșean a avut minunata ocazie de a intra în contact cu sonoritățile dublu valente ale muzicii academice americane și europene – Concertul simfonic extraordinar al Filarmonicii Moldova Iași, din seria Dialogul ce i-a avut ca dirijor pe Horia Andreescu și ca solist pe Mihai Ungureanu.

Creațiile incluse în prima parte a programului: Hecatomba de Dan Dediu, Concertul pentru pian și orchestră în Fa Major de George Gershwin au avut ca element comun, după cum am menționat, spiritul american angrenat specificului simfonic al muzicii europene, cât și principiul de polistilism, definitoriu pentru muzica secolului XX, continuat până astăzi.

 Dirijorul Horia Andreescu este unul dintre cei mai experimentați și talentați muzicieni pe plan național și european. În cariera sa impresionantă el a avut preocuparea permanentă de a promova creația românească, atât prin concertele și turneele susținute în toate colțurile lumii, cât și prin numeroase înregistrări la casele de discuri din Olanda Germania Franța etc.

Exponent al tinerei generații de compozitori, Dan Dediu este o personalitate complexă datorită multiplelor valențe ale personalității sale: compozitor, pianist, muzicolog, profesor și, timp de mai mulți ani, rector al Universității Naționale de Muzică din București.

În volumul De la mimesis la arhetip Despina Petecel Theodoru remarcă: „Dan Dediu face parte dintre acei creatori tineri erudiți, fără a friza însă vreodată cu ariditatea ori sterilitatea limbajului și mesajului ideatic. Opus-urile lui uimesc prin clasicitatea lor obținută grație unei inventivități inepuizabile predispusă spre asocieri și interferențe dintre cele mai neașteptate. Ludicul este o caracteristică a stilului său ce îi oferă posibilitatea de a adopta soluții componistice re-vigorante.” (p. 341)

Compozitorul a definit, într-un interviu acordat redacției ziarului Adevărul estetica propriei lucrări Hecatomba: „Muzica pe care am scris-o este accesibilă, aducând în prim plan o lume sonoră idealizată, pan-tonală, cu un clar iz cinematografic de extracţie hollywoodiană, dar care începe să se «fisureze» treptat”

Orchestra a dovedit capacitatea de a îmbina cu expresivitate sonoritățile contrastante incluse în acest opus de sinteză.

Ambianța muzicală specific americană a fost menținută prin interpretarea Concertului pentru pian și orchestră în Fa Major, devenit celebru pentru modalitatea inedită a compozitorului George Gershwin de a îmbina două concepte muzicale diferite: cel predeterminat, specific practicii muzicale culte europene, și cel spontan, caracteristic jazzului american. Stilurile jazzistice ragtime, blues, negrospiritual au fost turnate cu măiestrie în tiparul concertului clasic european, cu forma sa specifică de trei mișcări (repede-lent-repede), dovedind astfel ambele origini ale compozitorului – născut în Europa (Rusia), format și consacrat în America.

Pianistul Mihai Ungureanu este un profesionist al scenei concertistice românești, cu o bogată experiență ca solist cât și membru în formații camerale. Domnia sa posedă  un vast repertoriu, datorat în primul rând experienței de peste 30 de ani ca interpret.  La Iași, Mihai Ungureanu a dovedit lejeritate, dezinvoltură în construcția articulațiilor melodice, în acord cu stilul pianistic de jazz. Pe parcursul desfășurării muzicale, în secțiunile cu specific improvizatoric, pianistul a etalat ample momente de virtuozitate, demonstrând ambele calități necesare modului de redare al acestui concert: spontaneitatea jazzistică și virtuozitatea pianistică de factură romantică.

HORIA ANDREESCU 

În partea a doua a serii, publicului i s-a oferit un periplu muzical în spațiul pastoral al culturii cehe, prin Simfonia nr. 8 de Antonin Dvořak. Melodica expresivă, orchestrația atent omogenizată, intonațiile folclorice și ritmurile dansurilor tradiționale sunt principalele elemente ale simfoniei, reunite într-o sinteză între național și universal, între tradițional și novator.

Dirijorul Horia Andreescu pus în valoare lucrarea prin crearea unor momente de lirism profund sau de maximă tensiune. Orchestra filarmonicii ieșene a răspuns prompt, expresiv intențiilor dirijorului Horia Andreescu, realizând o versiune remarcabilă a acestei simfonii de Dvorak, atât de rar inclusă în programele de concert.

Încă o dată, spațiul cultural ieșean a avut parte de un spectacol muzical strălucitor. Bătrânul continent european s-a apropiat din nou de lumea jazz-ului american, prin efortul și dăruirea talentaților artiști ce au prilejuit publicului o seară de neuitat.

 

Mihaela Rusu, anul III muzicologie

Coordonator: prof.asociat dr. Alex Vasiliu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *