Alexandra Dăriescu este considerată una dintre cele mai bune pianiste, aflată la începutul unei cariere artistice performante. Născută la 16 august 1985, a fost atrasă spre lumea muzicii de mama sa, învățătoare. A început studiul pianului la vârsta de 7 ani, la Iași, sub îndrumarea profesorilor Cornelia Apostol (Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă”) și Mihaela Constantin (Universitatea Națională de Muzică „George Enescu”).
-
Pe scenă merg cu tot dragul și cu inima deschisă, pentru a stabili o relație cu publicul și pentru a împărtăși bucuria muzicii. A fost ceva la pian care m-a atras așa de mult! Am simțit că-mi poate fi duhovnic, am simțit că-mi poate fi cel mai bun prieten (extrase din emisiunile Civilizația muzicii, Radio Trinitas, realizator Alex Vasiliu, 7 iunie 2008 și Români fără frontiere, TVR 3, realizator Alex Vasiliu, 29 ianuarie 2017).
Așa descrie Alexandra Dăriescu momentul când a înțeles ce drum își va croi în viață. A debutat solistic la doar 9 ani, cu orchestra Filarmonicii din Chișinău, dirijată de N. Tatarinov, când a interpretat un concert de Mozart. La final, le-a spus mamei și profesoarei sale: Asta vreau să fac toată viața. În momentul când mergi pe scenă nu ai cum să ascunzi absolut nimic. Ești pur și simplu oglinda sufletului tău (emisiunea citată, TVR 3).
Alexandra Dăriescu nu provine dintr-o familie de muzicieni, însă mama sa a fost întotdeauna atrasă de muzica clasică, motiv pentru care înclinația copilului s-a manifestat în același domeniu (pur și simplu a fost un vis frumos, care pe zi ce trece devine și mai mult realitate – mărturisire reținută în studioul tv).
Tânăra pianistă a participat la numeroase competiții în țară și în străinătate. În urma Concursului de la Târgu Mureș, când avea 17 ani, a obținut bursa integrală „Constantin Silvestri” în valoare de aproximativ £30.000 la Pocklington School of Music din Marea Britanie. Încă de când era studentă în anul IV, a oferit primul interviu în România la Radio Trinitas (iunie, 2008), în orașul natal. Atunci s-a menționat pentru prima dată palmaresul său artistic: Premiul la concursul Città di Cantù (1996), Premiul I la concursul Rovere d’Oro, San Bartolomeo al Mare (1997), Premiul al II-lea la concursul Pro piano, București (1998), Premiul I și distincția Solistul anului la Eastbourne, Anglia (2001), Premiul al II-lea la Concursul Internațional de pian de la Gaillard, Franța (2006), Premiul Ryszard Bakst Memorial pentru interpretarea unei lucrări de Chopin (2005), Premiul Gordon Green pentru recital (2005) și Medalia de aur la Royal Northern College of Music (2007). A obținut ulterior premiul Verbier Cubs la Festivalul Academiei Verbier în Elveţia (2008), premiul Guildhall Wigmore şi premiul de excelenţă acordat de ambasadorul României la Londra pentru contribuţia la promovarea imaginii ţării noastre în Regatul Unit (2015). Interpretarea Concertului nr. 15 de Mozart la Bridgewater Hall din Manchester a fost înregistrată în anul 2006 de BBC Radio 3.
Alexandra Dăriescu afirma într-un interviu din 2014 (Cristina Comandașu, Radio Romania Muzical, 19 decembrie) că prima impresie în urma plecării din țară a fost „pășirea într-un univers paralel”. Acolo a studiat pianul cu o profesoară tânără, „doar cu 9 ani mai mare decât mine”. A început să călătorească, primul turneu fiind în Germania, moment în care a înțeles că deschiderea orizonturilor și posibilitățile de afirmare a talentului său sunt mult mai mari, comparativ cu țara natală.
După obținerea unei burse integrale, a urmat timp de 4 ani studii universitare la Colegiul Regal din Manchester, apoi s-a întors la Londra, unde a continuat să se perfecționeze timp de trei ani ca masterandă la Guildhall School of Music and Drama.
CD-ul de debut (Champs Hill Records, CHRCD035, iulie 2012) a primit o recenzie de patru stele în BBC Music Magazine şi a intrat în topul celor mai bune 10 discuri ale anului, publicat de Manchester Evening News.
În noiembrie 2013, Alexandra Dăriescu s-a numărat printre câştigătoarele premiului Women of the Future, competiţie naţională desfăşurată anual în Marea Britanie, în urma căreia sunt premiate cele mai talentate femei tinere, modele pentru generaţiile viitoare.
Este prima pianistă de origine română care a urcat pe scena londoneză Royal Albert, unde a interpretat împreună cu Royal Philharmonic Orchestra în iunie 2013 Concertul nr. 5 „Imperialul” de Beethoven. Revista International Piano Magazine a inclus-o în anul 2015 printre cei 30 de pianiști sub 30 de ani care vor domina în viitor scenele de concert. La rândul său, BBC Music Magazine a numit-o „o stea în devenire”.
Începutul a fost greu în ceea ce privește procurarea de înregistrări, comparativ cu zilele noastre, când accesul permanent la internet „este un privilegiu pentru cei mai tineri decât mine. În același timp, am învățat să apreciez mult mai mult ceea ce am avut și am învățat pe parcurs, iar acesta a fost un lucru bun” (Radio România Muzical, interviul citat).
A avut ca profesori pianiști de renume: András Schiff, Imogen Cooper, Nelson Goerner, Alexander Melnikov:
-
…toți foarte diferiți și ca personalitate și ca muzicieni, dar am avut atât de multe să învăț de la fiecare, despre viață, despre cântat, despre absolut tot. M-au format și ca om, și ca muzician. Cel mai important sfat care mi s-a oferit a fost să fiu eu însămi (Radio România Muzical).
După finalizarea studiilor universitare, Alexandra Dăriescu a semnat un contract cu o firmă de impresariat. A câștigat concursul Young Concert Artists Trust din Marea Britanie, care i-a oferit multe posibilități de a concerta si prima înregistrare (disc înregistrat la Wigmore Hall, Londra, aprilie 2009, împreună cu Sacconi Quartet – Orientis Recording Services, 020 8286 8320. YCAT Februarie 2010).
La invitația lui András Schiff a intrat pe scena Carnegie Hall din New York (2012), apoi a susținut concerte în Africa de Sud, America de Sud și în aproape toată Europa. Cea mai mare bucurie a Alexandrei Dăriescu o constituie nu atât oportunitatea de a cânta undeva:
-
…dacă te-a reinvitat a doua, a treia, a patra oară, înseamnă că ai cântat bine. Poți trăi cu o piesă 50 de ani, dar tot timpul o cânți diferit.
Ea menționează că în lumea muzicală britanică se spune:
-
Ești la fel de bun ca și ultimul tău concert. Este o presiune și o responsabilitate foarte mare, dar fiecare performanță trebuie să fie ceva mai bun, mai frumos (Radio România Muzical).
Prima revenire artistică în orașul natal, după succesele internaționale, a fost la 3 noiembrie 2011, pe scena Filarmonicii „Moldova”, când a participat la concertul extraordinar intitulat De la TVR Iași – pe scenele lumii. Recitalul a avut un mare succes de public și a fost difuzat de mai multe ori pe canalele TVR. Au fost interpretate Variațiunile nr. I Abegg de Schumann, Gaspard de la nuit de Ravel, ultimul act al operei Tristan și Isolda de Wagner (în transcripția pentru pian a lui Liszt) și Andante Spianato de Chopin. Am remarcat atunci luciditatea cu care stăpânit toate pasajele de mare dificultate tehnică, ce implică virtuozitatea, precum și împărtășirea ideilor, a trăirilor interioare exprimate de compozitori prin partitură. Ceea ce nu putea fi realizat fără studiul temeinic, îndelungat.
După 10 ani de la plecarea din țară, la 27 septembrie 2013, Alexandra Dăriescu a urcat prima dată pe scena Sălii Palatului din București la Festivalul Internațional „George Enescu”, împreună cu Royal Philharmonic Orchestra, dirijată de Andrew Litton. Atunci a interpretat Concertul op.16 în la minor de Grieg.
Ca pianist concertist de renume, Alexandra Dăriescu a fost nevoită de multe ori să pregătească în timp record anumite programe, în doar o lună sau chiar o săptămână. O experiență de neuitat a fost invitația de a cânta cu BBC National Orchestra of Wales din Țara Galilor – Concertul triplu de Bach pentru o transmisiune directă.
-
Mi s-a dat partitura cu o săptămână înainte! […] Deci s-a putut. Se poate, oricând, depinde dacă vrei cu adevărat. (Români fără frontiere, TVR 3, realizator Alex Vasiliu, 29 ianuarie 2017)
Dintre înregistrările realizate de-a lungul anilor (2009 până în prezent) la casele de discuri din Anglia, menționez câteva aspecte interpretative. Primul document sonor înregistrat al Alexandrei Dăriescu este discul în care o putem asculta alături de Cvartetul Sacconi, interpretând în aprilie 2009 Cvartetul de coarde în fa minor op. 95 de Beethoven și Cvintetul cu pian în mi bemol major op. 44 de Schumann. Modul cum a cântat al doilea opus revelează o admirabilă omogenitate timbrală, pianista integrându-se cu naturalețe și măiestrie într-un ansamblu cameral.
Din Partita a III-a de J. S. Bach, pianista a ales pentru CD-ul YCAT ALEXANDRA DARIESCU Allemanda, Couranta, Sarabanda, Burlesque. Ea dovedește precizie ritmică dedusă din tehnica impecabilă, la care se adaugă realizarea gradațiilor dinamice fluente și evidențierea fiecărei voci conducătoare. Este un cant pianistic ce impresionează prin caracter poetic și maturitate.
În seara de 25 octombrie 2014, pianista a susținut la București un concert extraordinar cu Orchestra Fundației Principesa Margareta a României, dirijată de Tiberiu Soare, în cadrul celei de-a VII-a ediții a Concertului Regal caritabil, ocazionat de împlinirea a 93 de ani de la nașterea Majestății Sale Regele Mihai I, eveniment difuzat de Televiziunea Română. Atunci a cântat Concertul pentru pian și orchestră nr. 1 în si bemol minor de Ceaikovski. Alexandra Dăriescu a redat sub toate aspectele complexitatea acestei lucrări de mare dificultate la toate nivelele. De remarcat a fost și atunci îmbinarea virtuoză a elementelor tehnic-interpretativ.
În Bacchanale din Suita nr. 3 op. 6 de Constantin Silvestri, interpretate la Festivalul Internațional „George Enescu” (Ediția 21, București, 2013), Alexandra Dăriescu a dovedit încă o dată aptitudini tehnice deosebite și un rafinat simț estetic. Sarcasmul, umorul și dinamismul impresionant – aspecte dominante ale muzicii lui Silvestri – s-au regăsit în versiunea Alexandrei Dăriescu (Bacchanale a fost înregistrată prima oară în România, pentru o emisiune-portret realizată la TVR Iași, realizator Alex Vasiliu).
La 24 martie a.c. a interpretat la București Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în do minor, op. 18 de Rachmaninov, cu Orchestra Naţională Radio sub bagheta dirijorului Cristian Măcelaru, cu prilejul aniversării a 20 de ani de emisie a postului Radio România Muzical. Această lucrare a fost mereu o preferință a melomanilor, datorită temelor cu caracter popular rus, imaginilor poetice, energiei și dramatismului din muzica lui Rachmaninov. Libertatea desfășurării sonore lasă publicul – meloman sau muzician – în căutarea sensurilor programatice.
Alexandra Dăriescu a avut un discurs muzical logic, coerent, legând în mod iscusit multitudinea de teme. Deși lucrarea nu se evidențiază prin caracterul tehnic, ci prin melodismul bogat, apar pe parcurs teme de mare virtuozitate, pe care pianista le-a realizat, ca întotdeauna, cu multă naturalețe, caracteristică personalității ei artistice. A jonglat cu teme contrastante ca sens, a alternat stări diferite, rezultând o substanță muzica-interpretativă impresionantă. Cristian Măcelaru și Orchestra Națională Radio au redat cu aplomb și empatie comentariul discursului solistic.
Este de dorit ca Alexandra Dăriescu să fie invitată mai des la evenimentele cultural-muzicale din România, mai ales din Iașiul natal. O asemenea personalitate trebuie cunoscută și apreciată la ea acasă, așa cum se întâmplă peste tot în lume, unde concertează.
Tincuța Agavriloaie, master anul II
Coordonator: prof.asociat dr. Alex Vasiliu