Între 24 şi 26 noiembrie, a avut loc la Iaşi prima ediţie a Concursului Naţional de Interpretare „Eduard Caudella” în organizarea Facultatăţii de interpretare, compoziție și studii muzicale teoretice a Universităţii Naționale de Arte „George Enescu. Competiția s-a adresat studenţilor şi masteranzilor de la instituţiile de învățământ muzical superior din țară cu secţiuni destinate tuturor categoriilor de instrumente şi specializări. Pentru o apreciere mai obiectivă, concursul a fost etapizat, având o succesiune trienală: vioară şi corzi grave, pian şi canto, instrumente de suflat şi percuţie.
Prima ediţie a fost rezervată violinei şi instrumentelor de corzi grave (violă, violoncel, contrabas, chitară, harpă), având şi o secţiune special dedicată muzicii de cameră, dat fiind specificul instrumentelor menţionate pentru care s-a compus în acest gen muzical.
Comisia de evaluare a fost formată din 6 profesori cunoscuţi din centrele culturale româneşti: prof. univ. dr. Tatiana Pocinoc (preşedintele juriului, decan al Facultăţii de Interpretare, Compoziție și Studii muzicale teoretice din cadrul Universităţii Naționale de Arte „George Enescu”), prof. univ. dr. Valer Maior (de la Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj-Napoca), prof. univ. dr. Elena Ovănescu-Pîrvu, conf. univ. dr. Sebastian Vîrtosu, lect. univ. dr. Daniel Dragomirescu, lect. univ. dr. Virgil Florin Prisacariu, cei din urmă fiind de la Universitatea Naţională de Muzică „George Enescu”.
Ideile principale de la care au pornit iniţiatorii şi organizatorii au fost motivarea şi încurajarea tinerilor interpreţi aflaţi la început de drum. Denumirea acordată concursului vizează raportarea manifestărilor artistice ieşene la contextul istoric al Conservatorului, apoi al Universităţii de Arte, prin legătura a două mari personalităţi muzicale, Eduard Caudella și George Enescu. Relaţia lor reflectă idealurile artistice ale unei întregi generații de muzicieni, nu doar prin raportul profesional şi aspectele didactice, dar și prin prisma legăturii afective, spirituale, care a vizat susținerea tinerilor artiști. Aceste idei au reieşit din cuvîntul înainte rostit de prof.univ.dr. Tatiana Pocinoc, decanul facultăţii ieşene şi de prezentatoarea evenimentului, asist. univ.dr. Mihaela Balan la festivitatea de deschidere a concursului, ce a avut loc la Casa Balş, în sala „Eduard Caudella”, în seara de 24 noiembrie.
Programul muzical a fost deschis de conf. univ. dr. Sebastian Vîrtosu care a interpretat Preludiul, Sarabanda şi Giga din Suita a II-a pentru violoncel solo de Johann Sebastian Bach. Următorul moment ne-a fost oferit de lect. univ. dr. Virgil Prisacariu, care a interpretat două lucrări: Suita în stil vechi pentru contrabas solo de Hans Fryba şi Fantezia pentru contrabas şi pian pe teme din opera „La Sonnambula” de Vincenzo Bellini, compusă de Giovanni Bottessini, fiind acompaniat la pian de prof. univ. dr. Anico Berindan. În încheierea primei seri am ascultat două lucrări destinate chitarei solo: Preludiul nr. 1 de Heitor Villa-Lobos, apoi părţile a II-a şi a III-a din Sonatina Libra de Roland Dyens, în interpretarea chitaristului Daniel Dragomirescu.
Competiţia propriu-zisă s-a desfăşurat sâmbată, 25 noiembrie, în sala Studio de Muzică de Cameră „Anton Diaconu”, unde concurenţii au fost ascultaţi conform celor trei secţiuni: vioară, muzică de cameră, corzi grave. În afară de profesorii îndrumători, un aport esenţial în valorificarea potenţialului interpretativ al studenţilor l-au avut corepetitorii, care s-au implicat într-un timp foarte scurt.
Ultima zi a Concursului Naţional de Interpretare „Eduard Caudella” a fost dedicată Galei Laureaţilor. Câştigătorii premiului întâi au prezentat câte o lucrare din repertoriul pregătit pentru concurs.
Laureaţii primei ediţii a Concursului sunt:
- • Nazarcu Ionela Ramona (vioară, anul IV, Universitatea Naţională de Arte „George Enescu”, profesor corepetitor Doina Grigore
• Mihai Alexandru (vioară, master I, Academia de Muzică „Gh. Dima” din Cluj), profesr corepetitor Varady Henrietta,
• Bejenaru Monica Mihaela (violă, master anul II la Universitatea Naţională de Arte din Iaşi, profesor corepetitor Ciprian Ciotloş,
• Toboş Eugen (chitară, master anul I )
• cvartetul de coarde format din Pretorian Virgil-Andrei, Ailoaiei Larisa-Iulia, Ungureanu Laura-Nicoleta şi Leancă Daniel. Aceste trei premii au revenit universităţii ieşene.
Deşi aflat la prima ediţie, Concursul Naţional de Interpretare „Eduard Caudella” a implicat nu doar concurenţi din centrul de învăţământ ieşean, ci şi din alte instituţii de specialitate din ţară, ceea ce dovedeşte încă o dată necesitatea creării unui cadru competiţional în vederea motivării şi încurajării tinerilor interpreţi. Indiferent de aspectele ce pot fi îmbunătăţite, această competiţie a dinamizat mediul academic din domeniul muzical, mai ales profesorii şi studenţii de la specializările vioară şi corzi grave, dând un suflu nou viitoarei generaţii de interpreţi la nivel naţional.
Aliona Paciurca, Master anul II, Muzicologie
Îndrumător, prof. asociat dr. Alex Vasiliu