În seara zilei de 8 mai 2019 a avut loc un important recital cameral în spațiul primitor al sălii „Eduard Caudella” din Casa Balș a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. Recitalul ne-a propus un program inedit, alcătuit din două lucrări distincte din creația compozitorului romantic ceh, Antonín Dvořák, și anume Cvartetul op. 96, nr. 12 în Fa major, popular sub denumirea de Cvartetul negrilor sau Cvartetul american, precum și Cvintetul cu pian op. 81, o lucrare interesantă, însă nu atât de cunoscută publicului ieșean.
Cele două lucrări au fost interpretate de către studenți ai Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii muzicale teoretice, pregătiți de către prof. univ. dr. Constantin Stanciu: drd. Bogdan Onofrei – vioara I, Larisa Ailoaiei – vioara a II-a, Laura Ungureanu – violă, Daniel Leancă – violoncel și Valeria Lapșin – pian.
Cvartetul american este una dintre cele mai cunoscute lucrări camerale, nu doar dintre opusurile lui Dvořák, ci din întreaga istorie a muzicii de gen, datorită inspirației melodice, a rigorilor arhitecturii muzicale și a temelor folclorice inedite, toate aceste elemente reunindu-se într-o capodoperă. Ascultând interpretarea din cadrul recitalului am constatat că s-a apropiat destul de mult de intențiile compozitorului consemnate în partitură. Fiind o lucrare dificilă din punct de vedere tehnico-interpretativ, presupune o atenție deosebită în ceea ce privește omogenizarea, sincronizarea ritmică și ierarhizarea planurilor sonore. Instrumentiștii au reușit să evidențieze culoarea autentică a temelor americane și cehe, problemele pe care aceștia le-au întâmpinat au fost, mai degrabă, legate de crearea contrastelor între părți, dintre temele lirice și cele dinamice, în special în cuprinsul mișcărilor rapide. Expresivitatea a fost bună, deși unele detalii de virtuozitate în pasajele intense din punct de vedere ritmic, altele de acuratețe sau de frazare ar fi putut fi îmbunătățite.
Cvintetul cu pian op. 81 a fost scris în doar șapte săptămâni în 1887. Din punct de vedere cronologic, lucrarea se încadrează între două dintre cele mai mari simfonii ale lui Dvořák, cea de-a șaptea și a opta. Cvintetul este, așadar, marcat de compozițiile sale de maturitate, fiind una dintre cele mai caracteristice și idiomatice lucrări de gen, alături de cele ale lui Schumann și Brahms. Ascultând această lucrare, mi-au atras atenția de la început plinătatea scriiturii, aproape simfonizantă, dar și melodia specific romantică, deosebit de inspirată. Schimbările frecvente ale stării de spirit, de la sensibilitate vagă la izbucniri furtunoase și la entuziasm visceral caracterizează întreaga lucrare. Interpretarea cvintetului cu pian a fost adecvată cerințelor partiturii, ridicându-se la un nivel așteptat de către publicul, în general, avizat. Sonoritatea a fost echilibrată, pianul contribuind la omogenizarea și dozarea intensității sonore de ansamblu.
În prima mișcare, am remarcat o temă radiantă în La major, interpretată subtil la violoncel de către Daniel Leancă și care va fi metamorfozată pe parcurs în dublă ipostază major-minoră de către compozitor. Tema a doua, la fel de elocventă, a fost interpretată cu sensibilitate la violă de către Laura Ungureanu. În cea de-a doua mișcare, tema nostalgică a baladei ucrainene dumka a fost atent realizată sub aspectul contrastului tematic, prin dialogurile dintre instrumentele solistice și separarea planurilor sonore. Scriitura densă, gradațiile și culminațiile frecvente nu au reprezentat probleme pentru tinerii instrumentiști în cea de-a treia mișcare, unde Bogdan Onofrei a încântat publicul printr-o interpretare plină de caracter a temei de dans popular boem. Finalul lucrării a fost jubilant prin sincopele și accentele ritmice la pian, evidențiate impecabil în interpretarea pianistei Valeria Lapșin, care ne-a obișnuit cu evoluții impresionante în ultimii ani. Jocurile contrapunctice, ritmurile energice, sonoritățile puternice, precum și coralul înainte de finalul accelerando caracterizează această mișcare însuflețită.
Recitalul tinerilor studenți ai Facultății de Interpretare a fost reușit, încununat la final cu aplauze din partea publicului. Apreciem în mod deosebit alegerea programului prin valorificarea atât a creațiilor arhi-cunoscute în mediul muzical academic, referindu-ne aici la Cvartetul american, cât și a celor interpretate mai rar în recitalurile studențești – Cvintetul cu pian op. 81. Totodată, subliniem că în ciuda gradului ridicat de dificultate al programului, tinerii instrumentiști au reușit să redea un nivel bun de interpretare ambelor lucrări, adecvat cerințelor de stil și caracter. Nu ne rămâne decât să-i felicităm pe protagoniștii acestei seri, să-i încurajăm și să-i motivăm pentru a avea cât mai multă experiență de scenă și o viitoare carieră de succes.
Ștefan Dubatufca, anul III, muzicologie
Îndrumător: prof.univ.dr. Laura Otilia Vasiliu