Prezentare generală a violonistului Remus Azoiței  +  Interviu

Începuturile

Școala violonistică românească a lansat pe piața muzicală multe figuri valoroase care au dezvoltat, ulterior, o carieră internațională impresionantă. Un astfel de exemplu este Remus Azoiței, ce a debutat foarte devreme, la vârsta de numai 8 ani, cu orchestra Teatrului Național „Nae Leonard”, Galați.

Oferind semne timpurii ale iscusinței sale interpretative, parcursul i-a fost îndreptat spre studiul aprofundat al viorii la Conservatorul din București. Discipol al lui Daniel Podlovski, a absolvit în anul 1995, perioadă ce a marcat, în același timp, și activitatea sa ca profesor de vioară la Conservator (1994-1997).

Obținerea unei burse de studii la Julliard School din New York, i-a oferit oportunitatea de a fi îndrumat de personalități marcante precum Dorothy Delay şi Itzhak Perlman. A finalizat această bursă cu titlul de Master of Music.

.

Activitatea artistică

Remus Azoiței reprezintă școala violonistică atât în străinătate, cât și în România. Din activitatea internațională, amintim faptul că în prezent este profesor la Academia Regală de Muzică din Londra, unde îndrumă numeroși violoniști. Cu toate acestea, nu s-a îndepărtat de spațiul natal, fiind foarte activ și în țară. A afirmat în numeroase interviuri că viața muzicală românească rămâne un punct de interes printre preocupările sale, dorind în permanență să contribuie la formarea tinerilor violoniști. De asemenea, a fost membru în juriul Concursului George Enescu mai multe ediții. A susținut concerte și recitaluri frecvent pe scena Ateneului Român.

În perioada pandemiei a inițiat, alături de alți profesori, un program de mentorat gratuit pentru elevii Colegiului Național „George Enescu”, unde a oferit lecții online celor mai talentați violoniști din liceu.

Acestei activități bogate i se adaugă și înființarea, în anul 2018, a Fundației Azoiței, având ca scop susținerea muzicienilor români aflați la început de drum.

În același an, Remus Azoiței a devenit membru al Cvartetului „Ad Libitum”, un ansamblu emblematic pentru spațiul muzical ieșean. Nouă formulă s-a remarcat prin contribuția valoroasă a violonistului Remus Azoiței, întregul ansamblu căpătând un suflu artistic incontestabil.

Fondat în anul 1988, la Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, Cvartetul „Ad Libitum” și-a început activitatea prin inițiativa a patru membri: Adrian Berescu – la vioara I, Șerban Mereuță – la vioara a II‑a, Bogdan Bișoc – la viola și Filip Papa – la violoncel. Ansamblul s-a bucurat, încă din primele momente, de susținerea și îndrumarea profesorului Bujor Prelipcean.

Parcursul artistic al Cvartetului „Ad Libitum” este, fără îndoială, unul impresionant, notorietatea internațională fiind nu doar dovada a trei decenii de pregătire intensă,  ci și a unei frumoase relații între membrii renumitului ansamblu.

Printre premiile internaționale pentru cvartet, amintesc obținerea Marelui Premiu pentru interpretare, alături de Premiul Presei și Premiul Discului, în 1997, în cadrul Concursului de la Evian, în Franța.

Un alt moment important din istoria ansamblului a fost numirea drept Cvartet de Stat al Filarmonicii „Moldova” din Iași, evidențiindu-se astfel o constantă apreciere pentru activitatea de excepție pe plan internațional a Cvartetului „Ad Libitum”.

Concertul din seara de 6 aprilie 2023

O frumoasă colaborare, evidențiată deja prin manifestări caritabile anterioare, este cea conturată între Cvartetul „Ad Libitum” și Asociația Națională pentru Copii și Adulți cu Autism din România, Filiala Iași.

Seara de joi, 6 aprilie 2023, a oferit magia unei noi acțiuni de acest fel, realizată prin intermediul unui Concert Caritabil. Accesul la eveniment s-a realizat pe baza unor donații către asociația ANCAAR Iași,  fondurile fiind direcționate tinerilor diagnosticați cu autism.

În atenția publicului au fost aduși atât membrii Cvartetului „Ad Libitum”, cât și remarcabila pianistă Raluca Știrbăț, invitata specială din acest an.

Concertul s-a desfășurat începând cu ora 19, în sala „Henri Coandă” la Palatul Culturii din Iași, fiind prezentat de lect. univ. dr. Mihaela Loredana Gârlea.

Auditoriul a avut ocazia de a asculta o interpretare de excepție a Cvintetului cu pian în fa minor, op. 34, aparținând lui Johannes Brahms.

Printre lucrările compuse de Brahms în prima perioadă de creaţie, cea de la Hamburg, figurează şi acest Cvintet în fa minor. Muzica sa surprinde o adevărată metamorfozare, lucrarea fiind realizată iniţial sub forma unei Sonate pentru două piane, iar mai apoi, în maniera cunoscută – cea de Cvintet pentru instrumente de coarde şi pian, versiune publicată în anul 1865. Brahms a distrus manuscrisul iniţial al lucrării (cel conceput exclusiv pentru instrumentele de coarde), înscriind ulterior lucrarea în lista de opusuri cu numărul 34.

Se remarcă o linie confesivă a unor creaţii anterioare, precum Trio în si major, sau Cvartetul cu pian în do minor, lucrarea contribuind la dezvoltarea genului prin tehnici componistice utilizate în trecut doar de Franz Schubert (în Cvintetul păstrăvilor) şi Robert Schumann (în Cvintetul cu pian în Mi bemol major). Elementul caracteristic al acestei creații este conturat, încă de la prima măsură, prin abundenţa ideilor muzicale.

Reveria domină în întregime muzica celei de-a doua părţi (Andante, un pocco Adagio), considerată drept una dintre paginile vibrante, de mare valoare, ale liricii brahmsiene.

* * *

Atât despre concert, cât și despre muzica lui Brahms, aflăm de la violonistul Remus Azoiței în următorul interviu:

Oana Zamfir: Bună ziua, domnule Remus Azoiței! Bine ați revenit în fața publicului ieșean, pentru a doua oară în acest an, deja. 

Aveți o activitate muzicală intensă, atât în străinătate, cât și în țară. Se poate observa o implicare constantă a Cvartetului „Ad Libitum” în viața muzicală ieșeană, ultimul concert cameral fiind susținut recent, pe 27 februarie, la Biblioteca Centrală Universitară.

Aveți o legătură specială cu acest oraș. Cum reușiți să rămâneți prezent în țară într-o atât de mare măsură, având în vedere programul dumneavoastră artistic solicitant?

Remus Azoiței: Pur și simplu trăiesc mult prea mult în aeroporturi. Asta este singura soluție. Dar bine că este așa, pentru că sunt legat de România și de Iași mai ales, un oraș unde am învățat multă muzică de la maeștrii mei din Cvartetul Voces și prietenii mei din Cvartetul Ad Libitum. Pentru mine este o plăcere să surmontez toate dificultățile și să fiu prezent la Iași cât mai mult posibil.

Oana Zamfir : Am remarcat o colaborare anterioară a Cvartetului Ad Libitum cu ANCAAR (Asociația Națională pentru Copii și Adulți cu Autism din România, Filiala Iași), în anul 2020, o colaborare minunată ce vine în sprijinul tinerilor cu autism și familiilor acestora.    

Ce ne puteți povesti despre această experiență?

Remus Azoiței: După cum știm, aceste persoane sunt defavorizate și depind foarte mult de ajutorul nostru emoțional și financiar, și pentru noi ca muzicieni și artiști – deci oameni care lucrează cu sentimente, practic, expuse muzical – a părut o acțiune naturală și o facem cu dragă inimă. Susținem un concert de înaltă ținută, concert pentru care nu suntem rambursați, și o facem cu mare drag. Să sperăm că va veni cât mai multă lume astăzi, la concert, și va contribui pentru această asociație minunată.

Oana Zamfir: Aveți informații că acest proiect va fi reluat?

Remus Azoiței: Noi am stabilit deja o cadență anuală pentru acest eveniment. Nu știm ce va fi în viitor. Deocamdată suntem în prezent, avem un concert diseară și după ce îl vom împlini, atunci ne vom uita și în viitor. Le luăm unul câte unul, cum vin.

Oana Zamfir: Ați mai cântat cu pianista Raluca Știrbăț, iar de această dată ați ales să ne încântați cu interpretarea Cvintetului cu pian în fa minor, op. 34. Cum abordați muzica lui Brahms?

Remus Azoiței: Brahms este compozitorul total și, desigur, la un nivel de muzică de acest gen trebuie interpreți care să echivaleze, cât de cât. Ne considerăm, deci, artiști împliniți. Cu mare experiență și în mare forță, și noi, și această lucrare minunată. Cred că vom face un mariaj foarte frumos, care va fi apreciat de public.

Noi cântăm deseori cele trei cvartete de Brahms, și eu foarte mult, Sonatele pentru vioară și Concertul pentru vioară. Suntem foarte familiari cu acest compozitor. Să sperăm că va ieși ceva deosebit.

Oana Zamfir: Ați rămas activ și în perioada pandemiei, indiferent de circumstanțe. Ați păstrat o legătură strânsă cu țara, ceea ce este de admirat. Cum observați diferențele în viața muzicală din România , în timpul și după pandemie? Cum se manifestă ele? 

Remus Azoiței: Pandemia a fost un dezastru pentru noi toți, pentru omenire în general și mai ales pentru cei din domeniul artelor performante, cum suntem noi. Concertele s-au anulat, sălile au fost închise, nu numai în România, ci și în vest, peste granițe. Artiștii care nu erau legați de un contract bugetar pur și simplu nu au mai avut o sursă de venit, și nu erau protejați deloc de Guvern. Nici în România, nici în Anglia, nici în alte țări.

Este soarta artistului liber profesionist, care încearcă să își ducă traiul. Asta este soarta artiștilor în ziua de azi – în general – într-o lume care e din ce în ce mai digitalizată și pentru care artistul nu mai înseamnă atât de mult ca în trecut. În România, practic, s-a urmat același model de a face față pandemiei precum în alte țări.

Bine că s-a încheiat, și toate au revenit la normal. Tare mă bucur pe această temă, pentru că toți artiștii din lume au suferit. De la New York, la București.

Oana Zamfir: Printre evenimentele anunțate în această perioadă, în România, s-au numărat: concertul din 17 februarie, 2023, împreună cu Filarmonica „Oltenia” , concertele din 23 și 24 februarie, la Ateneul Român, în București, cele trei aducând în atenție Concertul pentru vioară în la minor nr. 1, op. 99 al lui Dmitri Shostakovich.

Agenda dumneavoastră include și alte evenimente viitoare în România?

Remus Azoiței: Da, desigur! Noi avem o stagiune la Iași, cu Cvartetul Ad Libitum.

Vom încheia stagiunea pe 7 iunie, cu un mare, mare cvartet de Beethoven. Unul din cvartetele târzii ale lui Beethoven, op. 131, care este culmea cvartetelor, zicem noi, ever! După aceea, eu voi mai susține un concert la Arad, pe 15 iunie, cu Ceaikovski, și un concert la Botoșani, pe 2 iunie, tot cu Ceaikovski. Deci mă mai întorc în România până la vară!

.

Interviul poate fi ascultat in format audio accesând materialul următor:

.

Articol semnat de Oana Diana Zamfir, Master, anul II, Muzicologie

Coordonator (Principii și tehnici ale presei muzicale): prof. dr. asociat Alex Vasiliu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *