Luni, 23 octombrie, în cea de-a treia zi a Festivalului Muzicii Românești (unul dintre cele mai importante proiecte cultural-artistice ale Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași), organizatorii au adus în atenția publicului ieșean două evenimente deosebit de valoroase dedicate deopotrivă celor interesați de cântul vocal, viitorilor interpreți profesioniști și celor neinițiați: un Atelier de interpretare vocală susținut de doamna lect. univ. dr. Mihaela Loredana Gârlea și Recitalul de lied „Altare de lumină” ce a reunit pe scenă trei artiste, cadre didactice academice ale instituției ieșene: solista vocală lect. univ. dr. Mihaela Loredana Gârlea, pianista asist. univ. dr. Ina Cristea și actrița conf. univ. dr. Vasilica Bălăiță.

.

Tema atelierului de interpretare vocală a fost Prima audiție – cu sau fără partitură, într-o abordare ancorată pe un laitmotiv anunțat încă de la începutul evenimentului: „înțelepciunea artistică”, o calitate pe care fiecare muzician ar trebui să o cultive și să o dezvolte pentru a atinge noi trepte în devenirea profesională. Caracterul practic al atelierului a ținut audiența conectată la subiectul dezbaterii și cu atenția permanent trează. Accentul a fost pus pe câteva aspecte esențiale în activitatea interpreților vocali, care trebuie să fie conștienți de anumite criterii în alegerea repertoriului, analizarea pieselor și interpretarea acestora, corectitudinea și logica textelor, pentru o desfășurare cât mai bună a manifestărilor artistice, dar mai ales pentru dobândirea unor deprinderi corecte, aducătoare de împliniri profesionale și sufletești.

.

Mihaela Gârlea a explicat, printre altele, de ce este importantă tonalitatea unei piese, de ce registrul sonor al unei lucrări trebuie să se încadreze în ambitusul vocii interpretului, de ce salturile intervalice și alterațiile neașteptate au un rol esențial în retorica discursului muzical, fiind necesar un anumit mod de studiu și de înțelegere, de ce traseul armonic este principalul punct de sprijin în improvizație ș. a. Participanților le-au fost prezentate două situații distincte, concrete și posibile: atunci când primesc o partitură (fără suport audio sau vreo indicație din partea profesorului) sau o audiție (fără partitură), ce facem cu acestea? Ambele ipostaze au generat numeroase întrebări, problematizări la care s-au adus lămuriri pertinente, științifice și cu exemple muzicale.

Pe parcursul atelierului, studentele Miriam Ioana Obadă (Muzicologie, anul III) și Iana Talmazan (Dirijat, anul I) au vorbit despre experiența lor cu o partitură necunoscută, despre care nu știau niciun detaliu înafara notației, ambele lucrări fiind scrise în limbaj academic. Au fost enumerate următoarele elemente care pot constitui piloni importanți în asimilarea materialului sonor: autorul, perioada în care a fost scrisă, textul, date generale despre compozitor și textier, tipul scriiturii, tonalitatea, linia melodică, profilul acompaniamentului, forma lucrării etc. Ulterior, studenții cursului opțional de Canto Jazz și Muzică ușoară au susținut un recital alcătuit din miniaturi vocal-instrumentale din genul pop, aparținând compozitorului Sabin Pautza. Interpreții Cristian Vrăjitoru, Diana Maria-Rogojină, Laura Mogorean, Sofia Andronic, Ștefania Gosav, acompaniați la pian de lect. univ. dr. Paul Pintilie, Daniel Balan, Emanuel Stempel și de chitaristul Tudor Stănescu au adaptat într-o manieră modernă și deosebit de personală o selecție de piese necunoscute publicului, acestea având o vechime de 50 de ani și fiind înregistrate mult mai recent pe albumul The Best of Sabin Pautza Pop Music. Exemplul muzical care a încheiat atelierul a venit din partea doamnei profesor Mihaela Gârlea care a propus o variantă jazz la o lucrare pop (Aripi tinereții mele), imprimând prin swing și improvizație trăsăturile fundamentale ale jazzului. Reacția publicului a fost puternică, prin aplauze și ovații prelungite.

Toate aceste componente ale atelierului au creat un eveniment unic, cei prezenți în sală fiind absorbiți de valul de emoție artistică și informație complexă și interesantă. Un gând al doamnei profesor a rămas întipărit în memoria colectivă: „Muzica începe pe liniște, înainte și nu o dată cu primul sunet al lucrării muzicale”…

.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

În continuarea atelierului de interpretare vocală, Mihaela Loredana Gârlea a revenit pe scenă alături de pianista Ina Cristea și actrița Vasilica Bălăiță pentru un recital de lied și poezie intitulat Altare de lumină. Programul recitalului a fost compus din 8 lied-uri în primă audiție compuse de Sabin Păutza pe versuri de Carmen Pasat: Alint, De mă vrei, M-ai sărutat, Întoarceri, Rugă, Iubind Castanii, Ancorare, Altare de lumină, temele predilecte fiind iubirea, timpul și natura.

.

Spre deosebire de un recital de lied-uri obișnuit, acesta a fost diferit, deoarece solista Mihaela Gârlea a introdus segmente improvizatorice din muzica jazz în câteva lucrări. Lied-urile au fost interpretate în manieră bel canto, cu impostația caracteristică, însă pasajele de improvizație jazz au schimbat total caracterul pieselor alese, toată manifestarea artistică având o încărcătură emoțională imensă, publicul fiind cuprins de sentimente variate.

.

Conținutul liric al poeziilor scrise de Carmen Pasat s-a contopit cu scriitura muzicală plină de romantism și lirism semnată de Sabin Păutza. Vocea caldă a Mihaelei Gârlea, alături de acompaniamentul expresiv al pianistei Ina Cristea și de poeziile recitate de actrița Vasilica Bălăiță pe un ton ferm, convingător au însuflețit lied-urile maestrului Sabin Păutza, întregul eveniment fiind un succes atestat prin ovațiile și aplauzele entuziaste ale publicului!

Cronică semnată de Miriam Ioana Obadă, anul III, Muzicologie

Coordonator Practică muzicologică: lect. univ. dr. Mihaela Balan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *