Uneori e nevoie doar de puțin curaj, entuziasm studențesc și câțiva oameni care să împărtășească aceeași viziune, pentru a crea un proiect ce, peste ani, devine tradiție. Așa este și povestea Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin de la Iași, care a luat naștere în 2008, atunci când câțiva studenți – Adrian Sîrbu, Ionuț Furtună și alții – au bătut la ușa Rectoratului și Decanatului Universității Naționale de Arte „George Enescu”. Sprijiniți de domnul prof. univ. dr. Viorel Munteanu, rector al universității ieșene la acea vreme, și de doamna prof. univ. dr. Laura Vasiliu – decan al facultății, acești tineri au pus bazele unui eveniment ce avea să devină un punct de referință în contextul cultural ieșean. 

„(…) Totul părea la început o căutare la întâmplare, un mers agale către o strădanie anevoioasă. Acum, când ne regăsim adunați de pe cărări spre izvorul cel răcoros al psaltichiei, vedem din ce în ce mai bine rostul şi sensul drumului nostru.”

.

Ajuns deja la a XVII-a ediție, Masterclass-ul Internaţional de Cânt Bizantin de la Iași reprezintă, fără îndoială, cel mai important eveniment din țară dedicat predării și interpretării Artei Psaltice. Acest proiect promovează tradiția autentică a cântului bizantin într-o manieră modernă, prin îmbinarea cursurilor de interpretare, tehnică vocală și stilistică psaltică, cu participarea liturgică a tuturor participanților masterclass-ului.

Evenimentul este organizat de Asociația Culturală „Byzantion” în parteneriat cu Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași, Mitropolia Moldovei și Bucovinei, Primăria Municipiului Iași și cu sprijinul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților.

După patru zile de cursuri, muncă, implicare cu bucurie și osteneală cu folos, participanții împreună cu mentorii lor s-au reunit la Catedrala Mitropolitană din Iași, pentru a trăi împreună, în comuniune, apogeul celui de-al XVII-lea popas în urcușul descoperirii tainelor psaltichiei.

.

Concertul de muzică psaltică intitulat „În biserica slavei Tale stând, în cer a sta ni se pare”, a avut loc joi 18 iulie, în cea dea patra zi a masterclass-ului și a avut ca interpreți membrii următoarelor ansambluri: Corul Mare al participanților ediției a XVII-a a Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin (dirijor Dimos Papatzalakis, invitatul special al ediției a XVII-a); Corul Academic „Byzantion” (dirijor lect. univ. Adrian Sîrbu); Corul psaltic de copii „Mini-Byzantion” (îndrumători: Pr. prof. Iulian Zaltariov, pr. prof. Nichifor Hrestic, arhid. Dragoș-Gabriel Chelariu, Adrian Sîrbu, Teodora Irava).

Invitatul special al acestei ediții, Dimos Papatzalakis, s-a născut în 1981. A finalizat studiile la Facultatea de Teologie a Universității „Aristotelis” și la Secția de Științe și Arte Muzicale a Universității „Makedonia” din Tesalonic, specializându-se în Interpretarea și Execuția Artei Psaltice. De asemenea, a obținut un masterat în Muzicologie Bizantină la Facultatea de Teologie Pastorală a Universității „Aristotelis”. În prezent, Dimos Papatzalakis este Protopsalt al Catedralei Mitropolitane din Neapolis (Tesalonic) și cel mai de seamă ucenic al marelui maestru Panagiotis Neochoritis, Arhon Protopsalt al Marii Biserici a lui Hristos (Patriarhia de Constantinopol), unde a fost lampadar timp de zece ani. A susținut concerte de muzică religioasă și laică în Grecia, Europa și Statele Unite, susținând și numeroase cercetări la conferințe internaționale. În prezent,Panagiotis Neochoritis este profesor de muzică la Școala de Muzică din Tesalonic și Protopsalt la Catedrala Sfintei Mitropolii din Neapolis și Stavroupolis.

Adrian Sîrbu este directorul artistic al Masterclass-ului Internațional de Cânt Bizantin de la Iași, organizat începând cu anul 2008. Este licenţiat al Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași, al cursurilor de Master ,,Filosofie creştină şi dialog cultural”, din cadrul Facultăţii de Filosofie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi. Este licențiat al Facultăţii de Interpretare, Compoziţie și Studii Muzicale Teoretice, specializarea Pedagogie muzicală din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași. De asemenea, este licenţiat al Conservatorului de Stat din Atena (catedra prof. Lykourgos Angelopoulos) și al cursurilor de Master ale aceluiaşi Conservator (catedra prof. dr. Georgios Konstantinou). Este absolvent al Școlii de Muzică Psaltică „Izvorul Tămăduirii” din Atena (catedra prof. Konstas Angelidis). Adrian Sîrbu este fondatorul şi dirijorul Corului Academic „Byzantion” (din 1997) și al Corului de copii „Mini-Byzantion”. Din 2010 este membru al grupului „Graindelavoix” din Anvers (Belgia) și colaborator al ansamblurilor Cappella Romana (SUA) şi La Tempête (Paris). Totodată, este lector universitar doctor în cadrul Secției de Muzică Religioasă a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din lași.

După cum a menționat și Adrian Sîrbu în discursul de deschidere, concertul s-a dovedit a fi unul dificil, atât ca durată și efort interpretativ, cât și ca program ales. Alcătuit din patru părți, cu alternarea celor trei coruri menționate mai sus, concertul s-a deschis cu Chinonicul Paharul Mântuirii, în plagalul glasului al IV-lea, de Grigorie Protopsaltul, care se cântă la vremea împărtășirii slujitorilor altarului și a credincioșilor la liturghiile sărbătorilor Maicii Domnului. Ca o prelungire a stării chinonicului, pentru câteva minute, Corul Mare al participanților Masterclass-ului a interpretat o scurtă cratimă (cântare pe silabe: te, ri, re, to, ne, na).

În cea de-a doua parte a concertului, Catedrala Mitropolitană este umplută de glasuri îngerești. Polieleul, starea I (Robii Domnului), înglasul I,de Dimitrie Suceveanu și Axionul (Cuvine-se cu adevărat), în glasul I,de Grigorie Protopsaltul ne-au ajutat să înțelegem că tradiția artei psaltice are un viitor minunat, asigurat prin copiii ansamblului „Mini-Byzantion”.

În partea a III-a a concertului, Corul Mare al participanților Masterclass-ului a interpretat Slavă la Litia Adormirii Maicii Domnului, în plagalul glasului I,de Iacov Protopsaltul.

Veniţi adunarea iubitorilor de praznic, veniţi să împreunăm ceată, veniţi să încununăm Biserica cu cântări, întru Adormirea cortului lui Dumnezeu.”

Momentul de maximă concentrare și dăruire din timpul concertului a fost constituit de Matima la Praznicul Înălțării Domnului de Matei Vatopedinul, în interpretarea Corului Academic „Byzantion” și avându-l solist pe Dimos Papatzalakis, Protopsalt al Catedralei Mitropolitane din Neapolis (Tesalonic, Grecia). Matima este o compoziție de dimensiuni extinse (aprox. 20 de minute), cu un nivel înalt de complexitate, ce se cântă de obicei după slujbă, într-un cadru festiv ori la marile sărbători sau la celebrarea unor sfinți mai importanți.

„Să batem din palme, să cântăm, să dănțuim, căci Domnul S-a înălțat de pe pământ la cer; Arhanghelii cu îngerii Îl cântă ca pe unul stăpân și făcător a toate.”

    În final, două stihiri la Vecernia Adormirii Maicii Domnului, în glasul 1, după podobia (modelul melodico-metric) O, preaslăvită minune! au adunat pentru câteva minute toți participanții masterclass-ului într-un cânt înălțător și într-o stare de adâncă rugăciune.

    Închei cu aceeași notă cu care am început, aceea că lucrurile mărețe sunt realizate în timp, de oameni simpli, dedicați, care recunosc că Dumnezeu este cu ei. Felicităm organizatorii proiectului, cât și participanții acestei ediții extraordinare !!

.

Teodora Butnaru, anul III, Muzicologie

Îndrumător Practică muzicologică: lect. univ. Mihaela Balan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *