.
În ziua de 16 octombrie la ora 13:00, sala Eduard Caudella a găzduit unul dintre evenimentele organizate în cadrul Festivalului Muzicii Românești – ediția a XVI-a, intitulat Splendori ale cântului românesc – Recital vocal-instrumental, în interpretarea duo-ului RoxMarIS. Protagonistele acestui recital impresionant au fost mezzosoprana lect. univ. dr. Marta Burduloi și pianista prof. dr. Roxana Toma.
Duo-ul RoxMarIS a debutat la Iași, în data de 9 aprilie 2023, cu un program de lied-uri cu tematică romantică și sacră, menite să creeze publicului o ambianță sensibilă, ce a oscilat între expresia de introspecție și cea de contemplare.
.
În prima parte a recitalului am audiat patru cântece românești în stil romantic, cu o sonoritate aparte. Interpretarea artistelor a fost impecabilă, repertoriul fiind atent ales pentru a provoca emoția spectatorilor. Lied-ul Eu te iubeam de Ciprian Porumbescu a fost compus pe versuri de Hermann von Lingg și prezintă o muzică suavă, o linie melodică simplă, impregnată de o expresivitate profundă. Titlul piesei face trimitere la o iubire neîmplinită, iar versurile sugerează chiar o trăire personală a compozitorului, având în vedere viața marcată de dragostea neîmpărtășită a Bertei Gorgon, din cauza diferenței sociale și a opoziției familiilor.
Cel de-al doilea cântec, intitulat Lasă-ți lumea ta uitată, aparține compozitorului Nicolae Bretan, pe versuri de Mihai Eminescu. Fiind o piesă celebră din creația sa, acest lied ne-a dezvăluit stări sensibil diferențiate, de la melancolie și renunțare, până la extaz și pasiune, sugerate prin lirismul melodic potențat de un acompaniament simplu, menit să pună în valoare strălucirea vocală.
Din creația lui Achim Stoia am audiat lied-ul Cine n-are dor pe vale, care îmbină inserțiile folclorice cu tehnici de compoziție clasică, accentuând cuvinte-cheie precum „dor” și „vale”, care întăresc semnificațiile emoționale ale textului.
Următoarele lied-uri măiestrit interpretate de duo-ul RoxMarIS, intitulate Trandafirul negru de Șerban Nechifor și Misterele nopții de Eugen Doga, au propus un contrast de atmosferă, însă de o impresionantă putere expresivă. Dacă în Trandafirul negru, am avut ocazia să pășim într-un tărâm sumbru, melancolic, în care trandafirul este privit dintr-o perspectivă enigmatică, reflectând o metaforă a suferinței, în Misterele nopții am rămas impresionați de conturarea cadrului nocturn, prin melodica lirică și delicată, aproape mistică.
Rugă și Înfloare-mă, Doamne!, compuse de Sabin Păutza pe versuri de Carmen Pasat au fost aduse în fața publicului ieșean de cele două interprete într-o manieră sensibilă și emoționantă, oferind auditoriului posibilitatea unui moment de conectare cu Divinitatea. În creația sa, compozitorul a explorat și contopit tradițiile muzicale românești cu tehnicile de compoziție modernă, marcând astfel legătura pregnantă dintre om și Divinitate.
.
În finalul recitalului, membrele duo-ului RoxMarIS au surprins plăcut publicul prin interpretarea Rapsodiei române de George Enescu, într-o adaptare pentru pian la patru mâini de Marius Șireteanu. Prin alegerea acestei lucrări emblematice, Marta Burduloi și Roxana Toma au convins publicul că triada muzică-frumos-divin și-a împlinit menirea, transmițând auditorilor stări, trăiri, gânduri poetice sub forma unor mesaje artistice atent cizelate și redate. Tehnica pianistică complexă, alături de contrastele dinamice, de registru și mișcare, temperate prin echilibrul dintre virtuozitate și expresivitate, au dovedit că este nevoie de o colaborare puternică între interpreți pentru ca auditoriul să rezoneze la culorile sonore de inspirație folclorică și să vibreze la spiritul național.
.
Duo-ul RoxMaris ne-a impresionat prin programul variat, prin interpretarea expresivă și sensibilă, dăruind publicului ocazia de a se bucura și delecta vibrând la frumusețea muzicii. Detașarea de freamătul vieții cotidiene a permis publicului să recepteze cu atenție acordurile pregnante ale pianului și timbrul cald al mezzosopranei, aflate într-o armonie încântătoare.
.
Cronică semnată de MIRIAM OBADĂ, anul IV, Muzicologie