În după-amiaza zilei de 17 octombrie, ultima zi din Festivalul Muzicii Românești, Ediția a XXVII-a,compozitori, interpreți, muzicologi și iubitori ai muzicii românești s-au reunit într-un cadru deosebit, în Sala „Henri Coandă” a Palatului Culturii din Iași. Publicul restrâns s-a bucurat de atmosfera agreabilă pe care au generat-o sonoritățile liedurilor incluse în programul recitalului intitulat Medalion – Achim Stoia. 115 ani de la nașterea compozitorului (1910-2025).
.
Festivalul Muzicii Românești are menirea de a reflecta diversitatea și vitalitatea expresiei sonore românești — de la capodoperele clasice până la cele mai noi orientări ale muzicii contemporane. Am avut ocazia de a fi prezenți la recitalul vocal-instrumental, în distinsa interpretare a artistelor care și-au unit energiile și ideile artistice sub numele RoxMarIS.
Duo vocal-instrumental RoxMarIS a debutat la Iaşi, în data de 9 aprilie 2023, cu un recital susținut la Palatul Culturii, intitulat sugestiv „Vibrații la unison”. Duo-ul are în componența sa două artiste desăvârșite: Roxana Toma și Marta Burduloi, cadre didactice la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” şi la Colegiul Național de Artǎ „Octav Bǎncilǎ” din Iaşi. Prin pasiunea comună pentru muzicǎ, divin şi frumos, drumul artistic al celor două interprete le-a condus activitatea spre numeroase apariții publice, în locații reprezentative ale municipiului Iaşi, una dintre cele mai împlinitoare ieșiri pe scenă fiind recitalul de talie internaționalǎ desfǎşurat în Sagunto (Spania), în cadrul unui proiect artistic organizat în iulie 2024.


.
Roxana Toma este o pianistă valoroasă a mediului artistic ieșean, născută în Botoșani, având șansa de a studia la Facultatea de Interpretare Muzicală alături de prof. univ. dr. Mircea Dan Răducanu. Ulterior, a absolvit studiile de master la clasa prof. univ. dr. Tatiana Pocinoc și a finalizat cu succes un doctorat în muzică, având ca îndrumător pe prof. univ. dr. Laura Vasiliu.
Marta Burduloi este dublu-licențiată a Universității Naționale de Arte „George Enescu”, la specializările Dirijat cor academic și Pian, sub coordonarea prof. univ. dr. Nicolae Gâscǎ şi a prof. univ. dr. Ioan Welt; de asemenea, a absolvit și Facultatea de Interpretare Canto, unde a avut șansa de a studia sub îndrumarea distinsei soprane conf. univ. dr. Adriana Severin. În anul 2003 și-a finalizat studiile de master, iar în anul 2008 a obținut titlul de Doctor în muzică, sub îndrumarea prof. univ. dr. Gheorghe Firca.
Evenimentul a devenit un adevărat medalion dedicat compozitorului Achim Stoia – personalitate marcantă a vieții și creației muzicale românești, cu ocazia împlinirii a 115 ani de la naștere. Compozitor,dirijor, pedagog și om de acțiune în contextul cultural ieșean, Achim Stoia rămâne cunoscut prin diferitele ipostaze prin care a valorificat filonul folcloric și prin puterea sa de a transforma simplitatea melodică într-o emoție autentică. În stilul său componistic se evidențiază echilibrul dintre tradiție și modernitate, dintre utilizarea etosului folcloric și tehnicile academice reprezentative epocii. Se remarcă simțul proporției, claritatea formei și o sensibilitate aparte, discretă. Achim Stoia nu căuta efecte spectaculoase, preferând sinceritatea expresiei, naturalețea melodiei, raportul firesc dintre text și muzică.
Recitalul a cuprins zece lucrări muzicale pentru mezzosoprană și pian din creația compozitorului Achim Stoia, grupate în funcție de categoriile estetice reprezentative. Liedurile Izvorul, Inscripție, Unde mergeți, negri nori? și Zǎpadǎ au generat o atmosferǎ meditativǎ, cu nuanțe de mister şi melancolie, aducând şi sclipiri de expresie, stil, trăire artistică. Elementele de limbaj muzical au evidențiat caracteristicile care pun în valoare efectele regăsite în natură, pe versuri ale poeților Tudor Arghezi și Lucian Blaga. După primele lieduri mai poetice și filosofice, registrul stilistic și semantic s-a modificat prin următoarele miniaturi vocal-pianistice cu caracter folcloric: Dorul de la bǎdița, Mândrulițǎ, noapte bunǎ și Când treci, bade, pe la noi. Sonoritățile populare s-au întrepătruns cu cele specifice liedului clasic pentru a crea o ambianță expresivǎ, sensibilǎ, accesibilă unui public larg, plină de candoare şi lirism, naturalețe şi originalitate. În continuare, Cântec de leagǎn și A venit un lup din crâng au creat un cadru marcat de contrast: calm și blândețe, respectiv energie și jovialitate. Piesa care a încheiat recitalul s-a intitulat Măi bărbate, fii cuminte, având la bază un cântec construit pe o melodie simplǎ, apropiatǎ de intonațiile folclorice, cu formule melodice scurte, repetitive, cu aspect de improvizație, care conferă întregii piese un aer de spontaneitate și prospețime. În final, publicul s-a încărcat cu o stare de încântare și entuziasm, asemenea bucuriei colective generate de muzica populară trăită direct.
.
Programul artistic conceput de Roxana Toma și Marta Burduloi s-a distins prin diversitate tematică și printr-o atentă selecție repertorială, reflectând un demers interpretativ coerent și rafinat. Fiecare piesă a contribuit la conturarea unei imagini unitare, vibrante și autentice a trăirilor omenești ce definesc existența cotidiană a românilor simpli. Această lume sonoră, împletită din simplitatea expresiei populare și profunzimea sentimentului poetic, a prins viață prin versurile inspirate ale poeților și prin subtilul rafinament al aranjamentelor muzicale semnate de maestrul Achim Stoia, a cărui măiestrie conferă întregului program o noblețe stilistică și o armonie deosebită. Duo-ul vocal-instrumental RoxMarIS se remarcă printr-o sensibilitate interpretativă, dublată de o eleganță scenică naturală și o prezență carismatică. Arta lor emană rafinament, echilibru și sinceritate emoțională, transformând fiecare apariție într-un dialog subtil între expresie și trăire.
.
DENISA LUȚA, Master, anul I, Muzicologie

Îndrumător: lect. univ. dr. Mihaela-Georgiana Balan

