Festivalul Muzicii Românești are o istorie bogată și o continuitate de peste trei decenii, constituind una dintre cele mai importante manifestări culturale din țară. De-a lungul anilor, a oferit o platformă de afirmare compozitorilor români, dar și un spațiu de dialog între generații, în care tradiția se împletește cu modernitatea. Acest aspect s-a remarcat profund în evenimentul din data de 15 octombrie 2025, în sala „Eduard Caudella”, atunci când studenții și profesorii Universității Naționale de Artă „George Enescu” din Iași au adus publicului în dar o seară dedicată artei corale românești.
.
Titlul concertului, File corale perene, poartă o semnificație aparte, deoarece trimite la ideea de permanență și rezonanță a unor lucrări muzicale consacrate, a acelor pagini sonore care, deși create în epoci diferite, se regăsesc într-un repertoriu de mare expresie și sensibilitate.
Programul ales ne-a condus printr-un itinerar sonor care a evidențiat varietatea și bogăția creației corale românești: de la lucrări inspirate de spiritualitatea bizantină, la compoziții ancorate în folclorul autentic, de la pagini lirice, delicate, la suite corale încărcate de energie ritmică și expresivitate. S-a remarcat atât melosul specific fiecărei regiuni, cât și o unitate de conținut, în care sunetul și cuvântul s-au împletit într-un discurs coral de înalt rafinament. Prin acest parcurs, a fost ilustrată esența ideilor creatoare care au contribuit la afirmarea culturii muzicale românești în cadrul contextului european.
A interpretat Corul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, un ansamblu care, de-a lungul timpului, și-a construit o identitate sonoră distinctă. Prin calitatea interpretărilor și prin valoarea proiectelor sale, activitatea în festivaluri, concerte tematice, a devenit un veritabil simbol al formării artistice și al spiritului universitar. Alcătuit din studenți, deopotrivă recent admiși și deja familiarizați cu activitatea academică, corul facultății noastre trece în fiecare an prin acest proces al reînnoirii și omogenizării vocale de grup.
Rezultatele muncii studenților au fost din nou aduse în scenă prin acest eveniment deosebit, integrat în Festivalul Muzicii Românești, iar meritul pentru coeziunea și expresivitatea ansamblului coral revine domnului conferențiar universitar doctor George Dumitriu. Coordonator al corului facultății de aproape două decenii și muzician cu o bogată experiență artistică, domnul profesor reușește să imprime fiecărei interpretări o noblețe sonoră și o profunzime emoțională aparte. Rigoarea sa dirijorală și vocația pedagogică se reflectă în fiecare apariție scenică, oferind publicului o imagine vie a școlii corale ieșene.
.
Concertul coral a debutat cu trei dintre cele mai apreciate și cântate partituri din sfera muzicii religioase. Prin sonorități elevate, care ne îndeamnau la rugăciune, s-a conturat un tablou muzical bazat pe credință – una dintre valorile tradiționale specifice poporului român.
Programul a fost deschis de lucrarea Cămara Ta, Mântuitorul meu de Ioan Dumitru Chirescu, prin care studenții au introdus publicul în sfera spirituală a reculegerii. S-a remarcat simplitatea armonică și intensitatea expresiei, compozitorul redând atmosfera profundă și meditativă a perioadei pre-pascale.
A urmat Iubi-Te-voi, Doamne de Nicolae Lungu, o lucrare ce a transmis, prin căldura interpretării și claritatea armoniei, iubirea și recunoștința sufletului credincios.
Momentul a fost îmbogățit de rolul solistic al doamnei conferențiar universitar doctor Oana Andreea Severin, soprană și cadru didactic la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași. Cu o bogată experiență scenică, dobândită în țară și peste hotare, doamna profesor s-a remarcat prin expresivitate și o înțelegere profundă a mesajului muzical, care au înnobilat interpretarea.
Emoția spirituală s-a resimțit și în lucrarea Ochiul inimii mele de Augustin Bena, în care liniștea și lumina s-au împletit cu o sinceră trăire interioară. Muzica a vorbit despre înălțarea sufletului spre Dumnezeu, prin credință curată.
După paginile de inspirație sacră, programul s-a îndreptat către universul satului românesc, acolo unde cântecul se naște din viață și bucurie. Lucrarea Morarul de Dumitru Georgescu Kiriac a surprins prin ritmurile vii și melodia plină de culoare, energia comunității și farmecul vieții rurale.
În Lioara de Constantin Rîpă, inspirată dintr-un obicei bihorean de primăvară, corul a redat prin jocul ritmic și alternanța unison–polifonie voia bună și entuziasmul întâmpinării anotimpului renașterii. Aceste sonorități au amintit de atmosfera de sărbătoare din satele românești, când, după Sfânta Liturghie, oamenii se adunau la joc și bucurie.
Lucrarea Floare-albastră, pe versuri de Mihai Eminescu și muzica lui Vasile Spătărelu, a adus în scenă o notă de lirism și emoție profundă. Interpretarea solistică a doamnei Oana-Andreea Severin a impresionat prin vocea caldă și sensibilă, iar dialogul dintre soprană și cor a conturat cu finețe sentimentul poetic eminescian.
Programul a continuat cu Sări mândra de Sabin Păutza, o lucrare inspirată din dansurile populare românești, prin care compozitorul a valorificat ritmurile alerte și dialogul dintre voci, culminând cu un canon coral amplificat de energia studenților.
În Cântec și Joc din Maramureș de Dan Mihai Goia, strigăturile populare ale partidelor masculine și accentele ritmice jucăușe au adus la viață duhul satului autohton, în timp ce lucrarea Mă luai, luai de Tudor Jarda a introdus un moment de intensitate dramatică. Trecând treptat de la simplitatea inițială la o scriitură densă și tensionată, interpretarea s-a încheiat printr-un impresionant canon la patru voci.
Suita Corală din Țara Oașului de Dariu Pop a adunat într-o singură lucrare diverse dansuri și o doină din nordul Transilvaniei. Alternanța tempo-urilor a oferit varietate și expresivitate, iar partea solistică, interpretată de doamna Oana-Andreea Severin, a fost primită cu entuziasm și aplauze.
Concertul s-a încheiat cu Dorul de Constantin Baciu (1885–1959), o lucrare de mare sensibilitate, care a evidențiat esența unui sentiment profund, transmis cu finețe de altista Maria-Isabelle Munteanu, studentă în anul IV la specializarea Dirijat orchestră. Acompaniamentul pianistic, realizat de doamna lector universitar doctor Roxana Toma, a completat cu echilibru și expresivitate momentul.
.
Sub bagheta domnului profesor George Dumitriu, corul a oferit o amintire deosebită numerosului public, prin unitate sonoră, sensibilitate și autenticitate. Evenimentul a însemnat o veritabilă sărbătoare a trăirii artistice și a comuniunii prin muzică.
.
Luisa Maria Vasilcovici – Master anul I, Muzicologie, UNAGE Iași

.
Îndrumător Critică Muzicală: prof. asociat drd. Oana Zamfir


