Marți, 16 mai 2023, începând cu orele 18.00, în Sala „Eduard Caudella” a Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, a avut loc recitalul pianistului Florian Mitrea. Programul evenimentului a fost unul divers și deosebit de complex, conținând lucrări ale compozitorilor consacrați – Ludwig van Beethoven, Claude Debussy, Johann Sebastian Bach și Franz Liszt (în ordinea aleasă de solist).

.

Florian Mitrea s-a format la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București, sub îndrumarea profesoarelor Flavia Moldovan și Gabriela Enășescu. Ulterior, a câștigat o bursă de studiu la Academia Regală de Muzică (Royal Academy of Music) din Londra, la clasa Dianei Ketler, unde a absolvit cu cele mai înalte distincții, activând în prezent ca profesor de pian și muzică de cameră în cadrul aceleiași instituții. Este de asemenea profesor de pian la Școala Purcell pentru tineri muzicieni (The Purcell School for Young Musicians) și este invitat periodic să susțină cursuri de măiestrie la Tokyo și București. Pentru perfecționarea sa artistică, Florian Mitrea s-a înscris la Academia din Imola (Fondazione Accademia Internazionale di Imola “Incontri con il Maestro”), unde a studiat la clasa maestrului Boris Petrushansky.

Din 2008, Florian Mitrea s-a stabilit în Marea Britanie și a concertat în săli renumite pe plan internațional, precm Usher Hall – Edinburgh, Royal Concert Hall – Glasgow, Bridgewater Hall – Manchester, King’s Place, St John Smith Square, Queen Elisabeth Hall și Saint-Martin-in-the-Fields din Londra, dar și în Germania, la Studiourile Radiodifuziunii bavareze din München și Schwetzingen Festspiele; în Polonia la Academiile „Frederic Chopin” și „Karol Szymanowski”; în România, la Ateneul Român și Studioul de concerte „Mihail Jora” al Radiodifuziunii Române; în Japonia, la Bunka Kaikan Hall din Tokyo și Sonic Concert Hall din Oomiya City; în Coreea de Sud, la Centrul de Arte din Seoul. La începutul anului 2020, Florian Mitrea a susținut recitalul de debut la Sala „Bozar” din Bruxelles și a întreprins primul turneu solistic cu Orchestra Regală a Scoției, eveniment recenzat cu o cronică de 4 stele de către cotidianul Edinburgh Guide, care evidenția „interpretarea matură și captivantă” a Concertului pentru pian și orchestră de E. Grieg. De asemenea, a înregistrat pentru câteva dintre cele mai prestigioase societăți de radiodifuziune, printre care BBC Radio 3, BBC Scoția, Südwest Rundfunk, Bayerischer Rundfunk, Radio France Musique, Radio Télévision Suisse și Radio România Muzical.

Pianistul este dublu-laureat la Concursurile Internaționale de Pian din Glasgow (2017), Saint Priest (2017), Hamamatsu (2015), München ARD (2014) și câștigătorul Concursului de Pian al Royal Overseas League (ediția 2018). În 2018, a câștigat Festivalul-Concurs Internațional de Pian de la New York, premiu care i-a deschis oportunitatea de a debuta pe scena faimoasei săli Carnegie Hall. De asemenea, în același an, i s-a oferit titlul de Associate of the Royal Academy of Music, o distincție acordată de instituția londoneză foștilor discipoli care au contribuit în mod remarcabil la statutul profesiei de muzician.

.

Programul recitalului susținut la Iași a constituit un florilegiu polistilistic al repertoriului pianistic, reunind lucrări reprezentative pentru etalarea tehnicii pianistice și expresivității artistice necesare unui muzician de nivel internațional. Astfel, primul ópus interpretat de Florian Mitrea a fost Sonata op. 2 nr. 3 în Do major de Ludwig van Beethoven, o lucrare de tinerețe din creația „titanului de la Bonn” care reflectă încă din prima sa etapă de compoziție ideile novatoare, complexitatea scriiturii pianistice, structura lărgită prin raportare la formele folosite în practica componistică de la acea vreme (sonata fiind compusă în 1795, atunci când compozitorul avea 25 de ani). Florian Mitrea reușește prin tehnica sa pianistică să evidențieze caracterul strălucitor, de virtuozitate al lucrării, care poate fi comparată cu un concert solistic în ceea ce privește conținutul și amploarea. Detaliile realizate cu măiestrie, episoadele contrastante, dramatice, particularitățile armonice, inserțiile contrapunctice, planurile de scriitură plurivocală au fost reliefate cu multă delicatețe, rigoare, eleganță de către pianist.

În continuarea sonatei de Beethoven, pianistul a optat pentru un grup de 4 preludii extrase din ambele volume semnate de Claude Debussy: Ce qu’a vu le Vent D’Ouest, La danse de Puck, La cathédrale engloutie și Feux d’artifice. Miniaturile selectate de Florian Mitrea sunt contrastante ca atmosferă și conținut sonor, sugerând sursele de inspirație predilecte ale compozitorilor francezi de sfârșit de secol XIX – legende, basme, lumi dispărute, cadre feerice, misterioase și fascinante pentru universul din zilele noastre. Florian Mitrea a reușit să ilustreze cu succes tensiunile armonice și caracterul robust, evocator al preludiului Ce qu’a vu le Vent D’Ouest, calmul și grandoarea prezente în La cathédrale engloutie, dar și discursul muzical liber, cu accente pregnante, împletite cu sonoritățile rafinate din La danse de Puck. În ceea ce privește Feux d’artifice, pianistul a oferit o interpretare spectaculoasă, subliniind caracterul poetic al lucrării, dar și scriitura bogată, cu unele momente retorice, similare creațiilor lui F. Liszt.

Următoarele lucrări inserate în program au fost Preludiul și fuga în sol minor, urmate de Preludiul și fuga în Si bemol major din volumul I al Clavecinului bine temperat de Johann Sebastian Bach. Chiar dacă ordinea lucrărilor nu respectă cronologia compunerii lor în istoria muzicii, logica interpretării acestor lucrări după preludiile lui Debussy vizează dimensiunea improvizatorică a creației lui Bach, pianistul evidențiind în mod special contribuția marelui compozitor german în dezvoltarea virtuozității la instrumentele cu claviatură, fără să își fi imaginat că preludiile și fugile sale vor ajunge să fie interpretate pe marile scene de concert și recital din lume. Echilibrul dintre fantezie și rigoare, dintre libertate și ordine se reflectă în asocierea celor două genuri reprezentative din perioada Barocului muzical, rămânând până în zilele noastre un pilon în formarea și devenirea artistică a oricărui muzician ce aspiră la o carieră solistică. Florian Mitrea a dovedit el însuși aceste calități, demonstrând potențialul interpretativ al pianului în lucrările lui Bach, prin atenția acordată ornamentației, tempo-ului, sonorității cât mai apropiate de tehnica clavecinistică și dinamicii, care este mult mai variată și permisivă pe instrumentele din prezent.

.

Ultimele două lucrări incluse în programul recitalului, Balada nr. 2 în si minor și Rapsodia Spaniolă, aparțin creației lui Franz Liszt. Sonoritatea pianului se apropie de cea a unei orchestre, iar libertatea formelor, specifică perioadei romantice, permite totodată manifestarea imaginației și fanteziei interpretative în redarea lor pianistică. În Balada nr. 2 în si minor, Florian Mitrea a surprins varietatea de culori și efecte timbrale existente încă din vremea compozitorului, sugerând poezia subtilă și caracterul introspectiv al muzicii lui Liszt, care se împletesc cu momente contrastante, dramatice, chiar întunecate. Coexistența luminii și a umbrelor, a echilibrului și căderii, a elementelor cu specific național maghiar și a folclorului specific din alte țări europene sunt trăsături definitorii pentru întreaga artă a secolului al XIX-lea, regăsindu-se și în viziunea pianistului român care a surprins esențialul lucrărilor lui Liszt.

Inspirat de călătoriile sale prin Spania și Portugalia în 1845, Liszt a compus Rapsodia Spaniolă, lucrare bazată pe două teme diferite, Follies d’Espagne și Jota Aragonesa. Florian Mitrea a prezentat cu multă ingeniozitate introducerea Rapsodiei, o passacaglia lentă, întreruptă de o cadență cu rol de creare a expectativei auditoriului. Urmează o secțiune de mare fantezie, prin variațiile realizate de autor pe baza temei La folia, pe care pianistul le-a executat cu o tehnică lejeră, dar plină de precizie. A doua temă, Jota Aragonesa, culminează într-un spectacol virtuozic captivant și plin de viață. Florian Mitrea a conturat cu succes împletirea armoniilor complexe cu melodiile colorate și momentele eroice din rapsodia lui Liszt, a cărui creativitate nu încetează să fascineze muzicienii și melomanii deopotrivă, în zilele noastre.

Recitalul susținut la Iași de pianistul Florian Mitrea ne-a bucurat și încântat prin rafinamentul și profesionalismul interpretării, frumusețea și claritatea prezentării propriului program, prin prezența artistică de înaltă ținută a acestui muzician inspirator!

.

Vanessa Păduraru, anul II, Muzicologie

Coordonator practică muzicologică: lect. univ. dr. Mihaela Balan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *