Concertul anual susţinut de orchestra studenţilor la secţia de interpretare instrumentală și vocală din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași reprezintă un eveniment artistic de tradiţie, ocupând un loc deosebit în cultura muzicală ieșeană.
În acest an, concertul s-a desfășurat pe 8 aprilie într-un cadru festiv inedit, în sala „Henri Coandă” a Palatului Culturii, a cărui renovare s-a încheiat în 2016, oferind iubitorilor de frumos o serie de manifestări organizate într-un cadru elegant şi adecvat. Sala are darul de a atrage numeroși spectatori atât prin arhitectura sa deosebită, picturile şi modelele vizuale realizate în decorul interior, dar şi prin evenimente muzicale valoroase precum concertul universităţii noastre, meritul aparţinând deopotrivă orchestrei și soliștilor implicaţi. Auditoriul a fost numeros, iar locația a devenit neîncăpătoare pentru publicul prezent.
Am avut ocazia să asistăm la un periplu sonor foarte divers, constând într-o succesiune de lucrări şi extrase din opere distincte, aparţinând unor culturi şi zone stilistice diferite, destinate soliştilor vocali sau unor instrumente precum oboiul, clarinetul, vioara şi chiar marimbafonul. Dirijorul orchestrei, conf. univ. dr. Bogdan Chiroșcă, a asigurat unitatea în diversitate a evenimentului, prin omogenizarea ansamblului și obținerea echilibrului dinamic optim dintre orchestră și soliști.
În deschiderea concertului, am urmărit evoluția Oanei Lavinia Cocîrță, studentă în anul III la clasa prof. univ. dr. Florenel Ionoaia, care a conferit noi dimensiuni muzicii italiene, semnate de compozitorul Vincenzo Bellini, prin interpretarea Concertului pentru oboi și orchestră de coarde în Mi bemol major. Interpretarea oferită de Oana Cocîrţă s-a evidenţiat prin claritate, elocvenţă sonoră, în concordanță cu spiritul clasic al lucrării şi cu potenţialul expresiv al instrumentului.
Am audiat apoi două momente solistice vocale, aparținând baritonului Gheorghe Șapcă, student în anul III la clasa lect. univ. dr. Ionuț Urdeș şi sopranei Andreea Ghidu din anul III, clasa conf. univ. dr. Cristina Simionescu.
Gheorghe Şapcă a surprins aspecte esenţiale ale stilului operistic din prima jumătate a secolului al XIX-lea prin aria lui Belcore din Elixirul dragostei de Gaetano Donizzeti, având o interpretare în maniera bel canto specifică teatrului liric italian, o grijă deosebită pentru acurateţea discursului şi o prezenţă scenică deosebită, în care interacțiunea cu publicul a dat o notă personală momentului.
Andreea Ghidu a încântat publicul cu aria Iolantei din opera omonimă a lui Piotr Ilici Ceaikovski, dovedind sensibilitate şi expresivitate în vederea atingerii acelui sublim lirism rusesc. Alături de orchestra universităţii, solista a creat un moment muzical frumos construit în plan interpretativ.
În contrast cu cele două arii anterioare, a urmat o surpriză sonoră oferită de violonista Mirona Matlinsche, studentă în anul III la clasa prof. univ. dr. Maria Toronciuc. Dansul spaniol nr. 8 op. 26, compus de Pablo de Sarasate în versiunea originală pentru vioară şi pian, a fost adaptat de către conf. univ. dr. Ciprian Ion într-o tratare orchestrală plină de culoare şi strălucire sonoră. Această versiune îi potenţează caracterul pasional, cu sonorităţi exotice, aspecte valorificate şi în interpretarea solistei, a cărei viziune interpretativă a creat echilibrul potrivit dintre spiritul ardent al Habanerei şi rigoarea scriiturii muzicale.
Un nou moment vocal, de această dată din zona de inspiraţie a fantasticului, a fost realizat de către soprana Daniela Goria, masterandă în anul II la clasa conf. univ. dr. Cristina Simionescu, prin aria Olimpiei din opera Povestirile lui Hoffmann de Jacques Offenbach. Jucând celebrul rol al păpușii mecanice, Daniela a avut un discurs vocal dificil din punct de vedere tehnic, care impune o susţinere atent dozată şi o mişcare cât mai lejeră a vocii. Am apreciat jocul scenic al solistei, care s-a adaptat contextului comic din acţiunea operei cu simţ teatral, carismă personală şi maleabilitate vocală.
Concertul a continuat cu Introducere și Rondo capricioso de Camille Saint-Saëns, într-o adaptare pentru marimbafon și orchestră realizată de conf. univ. dr. Florian Simion, în interpretarea Teofanei Lența, studentă în anul IV la clasa aceluiaşi profesor. A fost un moment inedit, în care melodismul muzicii franceze şi farmecul timbral al instrumentului de percuţie s-au contopit într-o versiune sonoră spectaculoasă. Solista a dovedit o măiestrie desăvârșită în redarea scriiturii dificile a partiturii, completată cu o sensibilitate deosebită şi un simţ muzical ce i-au permis transmiterea unui mesaj artistic original.
Succesiunea sinuoasă a lucrărilor incluse în programul concertului a continuat cu un alt moment lirico-dramatic, realizat de tenorul Olivian Andrișoae, masterand în anul II la clasa lect. univ. dr. Ionuț Urdeş, care a prezentat publicului aria lui Lenski din opera Evgheni Oneghin de P. I. Ceaikovski. Solistul ne-a oferit o interpretare valoroasă a acestei arii, transmiţând încărcătura emoțională a controversatului personaj prin dramatismul trăirilor exprimate, forţă interioară, susţinere tensivă, tehnică vocală eficient aplicată.
Soprana Maria Galațchi, studentă anul IV la clasa lect. univ. dr. Cătălina Ionela Chelaru, a avut o apariţie electrizantă prin momentul solistic ales – aria Musettei din opera Boema de Giacomo Puccini. Soprana s-a transpus în rolul interpretat cu subtilitate teatrală şi rafinament elevat, având o voce vibrantă şi o naturaleţe expresivă în mlădierea glasului conform necesităţilor discursului sonor.
Spectacolul s-a încheiat prin Concertul pentru clarinet și orchestră în La major KV 622 de Wolfgang Amadeus Mozart, în interpretarea oferită de Bogdan Irina, student în anul II la master, clasa prof. univ. dr. Doru Albu. Cunoscută în repertoriul clarinetiştilor, lucrarea a fost prezentată integral, constituind o dovadă a abilităţilor tehnice şi expresive dobândite prin studiul riguros la acest instrument. Prin măiestria interpretativă a solistului, finalul concertului a venit ca o încununare a serii în sonorităţi mozartiene, de o virtuozitate strălucitoare.
Pentru tot publicul prezent, concertul susţinut de orchestra Universităţii de Arte ieşene a constituit un prilej de bucurie şi delectare artistică, un moment de celebrare a valorilor muzicale promovate de colegii noştri prin muncă şi efort susţinut. Felicitări tuturor celor implicaţi şi mult succes în viitoarele proiecte!