Soprana Laura Tătulescu și pianista Ana Giurgiu-Bondue au adus în atenția publicului, miercuri, 19 octombrie 2022, diverse ipostaze ale liniștii în muzică, reușind să evidențieze importanța acestui element în creația muzicală românească. Liniștea, tăcerea au reprezentat puncte de inspirație pentru compozitorii români din secolele XX-XXI, astfel, după cercetări amănunțite, cele două interprete au selectat un program dens și frumos, pe care l-au prezentat în turneul european „Silence – Anatomia liedului > 9 perspective”. Parte a acestui turneu a fost și recitalul din 20 octombrie 2022, desfășurat în Sala „Henri Coandă” a Palatului Culturii, fiind integrat cu succes și în tematica Festivalului Muzicii Românești de la Iași, ediția a XXIV-a.
Proiectul Silence a conținut mai multe etape, înregistrarea unui CD și un turneu, recitalul de la Iași fiind a treia oprire a celor două interprete, după Paris și Oldenburg. Centrat pe multiplele semnificații ale tăcerii traduse muzical, recitalul a surprins plăcut, atât prin program, dar mai ales prin interpretare. Astfel, am putut asculta piese deja cunoscute, altele compuse special pentru acest proiect, dar și piese pentru pian solo. Am audiat lieduri semnate de compozitori români de referință, moderni și contemporani, autori de mare valoare, începând cu George Enescu, Paul Constantinescu, trecând prin creațiile marilor compozitori de lied Mihail Jora, Felicia Donceanu, Carmen Petra Basacopol, Violeta Dinescu, Tiberiu Olah, Myriam Marbe, Nicolae Coman, pentru a ajunge și la creația compozitorilor de astăzi cum sunt Cătălin Crețu, Adina Dumitrescu și Ana Giurgiu-Bondue.
Cum poate cuceri o asemenea varietate stilistică? În cazul sopranei Laura Tătulescu și al pianistei Anda Giurgiu-Bondue, fiecare opus din program a sunat proaspăt și surprinzător. Deși recitalul prin conceptul său a impus o anume interiorizare, datorită interpretării lor rafinate am resimțit caracterul pregnant, definitoriu, al fiecărei lucrări. Am putut admira calitățile sopranei Laura Tătulescu, care a interpretat îngrijit și implicat fiecare fragment. Aceasta a reușit să folosească sensibilitatea și rostirea impecabilă a cuvântului, virtuți care au obținut garantat atenția și emoția publicului. Am audiat la compozitoarea și pianista Ana Giurgiu-Bondue momente solistice potrivit alese, lucrări de Tiberiu Olah, George Enescu, Nicolae Coman și Sabin Drăgoi, fiecare fiind o demonstrație a multiplelor sale calități, de la pătrunderea esențelor sonore, până la virtuozitate și inteligență muzicală. Nu putem omite conexiunea evidentă dintre cele două interprete, pe care am resimțit-o pe durata întregului recital, comunicând din priviri, totul părea calculat și foarte simplu.
Prezent în Sala Henri Coandă a fost și muzicologul prof. dr. Alex Vasiliu, care a declarat: „Recitalul este, fără îndoială, un moment important în această ediție a Festivalului Muzicii Românești, pentru că reușește să aducă în atenția publicului o serie de lucrări din creația de lied românească, multe din ele necunoscute sau cântate foarte rar. Și, în al doilea rând, este o interpretare de foarte bună calitate. Este interesant că avem aici o plajă stilistică destul de bogată, dar este lăudabil pentru interpreți că au ales lucrări foarte autentice, valoroase și care dau, cum am mai spus, publicului o imagine asupra unei perioade foarte lungi, bogate, din istoria creației muzicale românești.”
Programul interpretat la Iași a fost diferit de cel interpretat în celelalte orașe din turneu, iar la Iași a fost interpretată în primă audiție absolută lucrarea Adinei Dumitrescu, Din tăceri nefirești mă aud (pe versuri de Gheorghe Pituț).
Reflexive și poetice, solistele s-au arătat neobosite, iar programul, deloc ușor, ne-a comunicat diferite ipostaze ale liniștii, așa cum au fost ele transpuse muzicale de fiecare autor.
Despre recitalul din seara de 20 octombrie muzicologul conf. univ. dr. Diana Andron a adăugat: „Pianista Ana Giurgiu-Bondue și soprana Laura Tătulescu ne aduc un proiect inedit, ne aduc o ipostază imedită a vocii. Tăcerea prin muzică, tăcerea prin sunet, tăcerea în muzică despre care vorbea la un moment dat și Anatol Vieru. Inedit, frumos, o oră și un sfert de atenție sporită și de intensitate.”
În final, după un val de aplauze consistente, cele două interprete ne-au oferit încă o dată Lupii de Mihail Jora, unde carisma sopranei Laura Tătulescu și virtuozitatea Anei Giurgiu-Bondue au impresionat încă o dată.
Articolul este publicat și pe site-ul Radio România Muzical:
Maria-Isabela Nica, Master anul II, Muzicologie