În seara de 8 decembrie 2022, publicul meloman din Bacău a avut prilejul să asculte un concert-eveniment: orchestra Filarmonicii și corul de copii al Colegiului Național din municipiul moldav au interpretat fragmente din două oratorii cu același titlu, Mesia, dedicate nașterii lui Iisus Christos: partitura clasică rămasă de la Georg Friedrich Händel și opus-ul modern semnat de compozitorul ceh Radim Smetana.
Proiectul a fost cofinanțat prin programul „Europa Creativă” al Uniunii Europene și poartă titlul „O căutare a fericirii prin oratoriile Mesia de Handel și Smetana”. Ovidiu Bălan a condus Orchestra Filarmonicii, patru soliști laureați ai concursului „Musica Sacra” din Roma și Corul Colegiului Național de Artă „George Apostu” din Bacău pregătit de prof. Anamaria Zodian.
Prof. Paula Vraciu a realizat un interviu cu dirijorul Ovidiu Bălan, pentru care anii 2022 și 2023 reprezintă două aniversări importante: împlinirea a opt decenii de viață și a 55 de ani de la începutul activității muzicale la Filarmonica din Bacău.
Paula Vraciu – Anul acesta v-ați bucurat de o aniversare frumoasă în viața dumneavoastră. Peste puțin timp, în 2023, se vor împlini cinci decenii și jumătate de când ați devenit dirijor al orchestrei Filarmonicii din Bacău. Ați condus mulți ani instituția de care v-ați legat viața și activitatea profesională. Cum s-a dezvoltat personalitatea dumneavoastră muzicală datorită Filarmonicii? Cum credeți că ați contribuit la dezvoltarea sa ca organism instituțional-muzical?
Ovidiu Bălan – Eu cred că acesta a fost destinul meu. Aici a trebuit să strălucească steaua mea! Am dorit foarte mult să am posibilitatea să dirijez orchestre simfonice și s-a întâmplat ca imediat ce am terminat Conservatorul să mă prezint la primul concurs pentru ocuparea unui post de dirijor, aici, la Bacău. Am venit noaptea, am călătorit, cu partiturile după mine, la ora 5 am luat un ceai la o ceainărie în centrul orașului și la ora 9 am intrat în concurs, dar vreau să mărturisesc că venind în tren … am avut un vis. Am visat cum zburam. Probabil că asta a fost semnificația visului meu, de aici aveam să îmi iau zborul către multe centre, dar să mă întorc mereu la Bacău. Așa a trebuit. Existau și atunci muzicieni bine pregătiți. Erau puțini, foarte puțini absolvenți de Conservator, în general aveau studii medii sau șapte clase elementare, dar erau dornici să facă un lucru bun. Eu eram dornic de muncă, eram tânăr, proaspăt, avid de a învăța cât mai multe și de a face repertorii care să ridice colectivul, automat crescând și eu ca dirijor. La Bacău am realizat integrala simfoniilor de Johannes Brahms, integrala simfoniilor de Anton Bruckner, deci un curaj foarte mare, însă și munceam foarte mult. Aveam luni o repetiție de lectură generală, marți dimineață și după-masă, miercuri dimineață și după-masă, joi câte o repetiție lungă și cu soliștii invitați, iar concertele se desfășurau vinerea, așa că aveam posibilitatea să muncesc foarte mult cu muzicienii. În general sunt un om pozitiv, nu sunt un om al conflictelor, asta m-a ajutat foarte mult pentru că am preluat și funcția de conducere. Îmi aduc aminte, foarte mulți au crezut că voi fi un om rău, unii au plecat din instituție și peste o lună de zile s-au reîntors la posturile lor, fără absolut nicio problemă, eu i-am primit. Iată, așa am crescut fiecare, a crescut instituția, dar am crescut și eu. Nu pot să neg faptul că au avut o mare contribuție în evoluția mea profesională, dar și invers, pentru că, dacă veneam la pupitru nepregătit o dată, de două ori, de trei ori, nu rezistam. Imediat după Revoluție, în 1989, le-am spus foarte sincer „eu am fost pus director de Partidul Comunist Român, acesta sunt, mă știți de atâția ani de zile, dacă vreți, alegeți-vă un alt director”. Cineva din orchestră s-a ridicat și a zis „v-am schimba noi, dar nu avem altul mai bun”. Așa am rămas și am condus până în 2007, când mi-a venit sorocul, când mi-a venit rândul să ies la pensie și am avut pe cine să las în locul meu. Este vorba de Pavel Ionescu, cu care colaboram deja în instituție de foarte mulți ani. Deseori îl solicitam pentru organizarea concertelor de tip tombolă. Mi-am dat seama atunci că are calități organizatorice și am zis că el trebuie să continue ceea ce am început eu, și așa a și făcut. Iată că acum, după atâția ani de zile, instituția noastră este una dintre cele mai apreciate pe plan național, pe plan european și pe plan mondial, pentru că noi, cu Filarmonica din Bacău, am susținut concerte din statul New York, dincolo de ocean, până în Manciuria, aproape de granița cu Mongolia. Așa am străbătut globul în dreapta, în stânga, nu mai spun de Italia, Franța, Spania, unde deja eram ca acasă. Aceasta a fost linia care m-a condus tot timpul. De multe ori, în rugăciunea mea spun „Doamne, luminează-mi drumul!” și mi L-a luminat destul. Îi mulțumesc în fiecare zi pentru cât am făcut până acum, pentru cât mi-a oferit.
P. V. – Concertul de joi, 8 decembrie 2022 a oferit publicului, în afara selecției din oratoriul „Messia” de Georg Friedrich Händel, fragmentar lucrarea de același tip, cu același titlu, compusă de Radim Smetana. Primul opus este foarte cunoscut publicului nostru, al doilea poate fi inclus în perimetrul noutăților. Care sunt elementele de atracție ale acestei lucrări?
O. B. – A reușit să-l aducă și la noi în țară domnul Pavel Ionescu. Participând la o întrunire a directorilor de instituții din Europa, au găsit de cuviință să organizeze un proiect european intitulat „Let’s sing”. În primul concert am dirijat oratoriul „Creațiunea” de Joseph Haydn interpretat de corul Colegiului Național de Artă „George Apostu” din Bacău și orchestra Filarmonicii „Mihail Jora”. În Republica Cehă, Italia și Grecia au interpretat corurile din țările respective și instituțiile profesioniste care au dat o mână de ajutor formațiilor neprofesioniste, ajutându-le să învețe cum să cânte. Atât „Creațiunea” de J. Haydn cât și „Messia” de G. Fr. Händel solicită foarte mult corul. Avem la Bacău copii minunați, excepționali, s-au pregătit foarte frumos pentru oratoriul „Creațiunea” și am fost mulțumit de evoluția lor la repetiția în care am făcut legătura între soliști, orchestră și cor. Doamna Anamaria Zodian este profesorul care pregătește corul Colegiului – un profesor desăvârșit, devotat, copiii o respectă foarte mult – și iată că împreună am ajuns să facem și acest oratoriu de Händel. Reprezentanții nucleului organizatoric de bază din Republica Cehă, unde trăiește Radim Smetana, deoarece avea și acesta un oratoriu intitulat „Messia”, au propus să fie introduse câteva momente. Astfel, au fost inserate trei intervenții, toate foarte melodioase, foarte ușor de realizat cu corul de copii. Asta m-a bucurat deoarece nu mi-a creat probleme – precum un compozitor contemporan care scrie cu salturi, cu intervale, cu măsuri –, totul este foarte frumos, foarte lin, cu o linie melodică foarte expresivă. Se încadrează foarte bine în suita de cântece pe care am realizat-o petru a transmite ideea finală despre „Messia”.
P. V. – Vă caracterizează dinamismul, voința de a construi, de a rămâne permanent în relație cu orchestra, cu publicul. Ce vă propuneți să dirijați în anul 2023?
O. B. – Deocamdată, în anul 2023 plec în Statele Unite ca să am timp de studiu. Apoi mă voi întoarce în România și mă voi opri la Ploiești, deoarece am o obligație profesională și față de Filarmonica de acolo, unde voi dirija tineri câștigători ai concursurilor internaționale. Voi dirija Concertul pentru pian nr. 3 și Triplul concert pentru vioară, violoncel și pian de Ludwig van Beethoven, câteva piese pentru violoncel și orchestră, Melodii lăutărești de Pablo de Sarasate și Rapsodia ungară de David Popa. Un repertoriu destul de lung, de complex, cu stiluri diferite, însă sper să nu fie absolut nicio problemă. În continuare mă voi întoarce la Bacău, unde vrem să inaugurăm o orgă virtuală în sala Ateneu a Filarmonicii „Mihail Jora”, ce va fi montată la sfârșitul lunii decembrie din acest an. Va susține concurs un foarte bun organist, Alexandru Catău, profesor de orgă la Paris, vine special să urmărească montarea instrumentului. La 6 aprilie vrem să inaugurăm instrumentul cu Simfonia concertantă pentru orgă și orchestră de Joseph Jongen. Va urma un concert la Sibiu cu repertoriul curent. La Filarmonica din Râmnicu Vâlcea, în luna mai, voi dirija un program dedicat celor 100 de ani de la nașterea lui Ion Dumitrescu, alcătuit numai din muzica sa. Ulterior mă voi întoarce la Bacău, vom vedea dacă vom reuși să reluăm în 2023 cursurile internaționale pentru dirijori, după 1 ianuarie vom afla. Și eu zic că este cazul, după ce am împlinit 80 de ani, să lăsăm locul tinerei generații.
Aveți posibilitatea de a asculta interviul cu dirijorul Ovidiu Bălan, în format audio, în materialul următor:
Paula Vraciu, absolventă a studiilor de licență și master la UNAGE
Profesor la Colegiul Național de Artă „George Apostu” din Bacău