Seara din 20 martie 2024 am petrecut-o în sala de spectacole „Gaudeamus” din cadrul Casei de Cultură a Studenților Iași, vizionând momente muzicale și coregrafice susținute de membrii Ansamblului Folcloric Studențesc „Doina Carpaților”, coordonați de dirijorul conf. univ. dr. Ciprian Chițu și coregraf Mihaela Cojocaru-Croitoriu. După cum exprimă și titlul, artiștii au avut ca scop dăruirea mărțișoarelor folclorice publicului prezent, marcând simbolistica lunii în care ne aflăm.

.

În deschiderea spectacolului au răsunat acorduri la țambal și vocea caldă a Petronelei Popa de după cortină, pe o doină cu tematică de primăvară. În contrast, aceeași solistă a interpretat ulterior o bătută specifică zonei de proveniență, numită „Ca la Humor” și piesa „De-ar veni primăvara”, în care Gabriel Boloca a susținut un moment solo la saxofon sopran. Păstrând principiul contrastului de gen, ritm, caracter, Delia Gandore a interpretat balada „Miorița” și cântecul „Zi-i Gheorghiță, zi-i cu foc”, Mariana Stoica – doina „Mult mă-ntreabă inima” și melodia „Doamne rău m-am înșelat”, iar Gabriel Treteag – o doină la caval și voce, urmată de melodia „Păhărelul, ori mândruța”, în care solo-ul de vioară a fost realizat de Mihăiță Pricop.

Pline de sensibilitate și gingășie au fost interpretările solistelor Teodora Butnaru, care a prezentat publicului melodia „Dorul meu e numai dor”, Luiza Muscalu – „M-au cerut la mama doi”, Silvia Mleșniță – „Frumos mai cântă mierla” și Luisa Vasilcovici – „Cetină de pe bradău”, ale căror costume au ieșit în evidență prin simplitate și autenticitate. Remarcabile au fost și solistele Ana Beldiman –  „Când trompeta sună”, Alexandra Condrea – „Bate toba-n două bețe”, Karla Ursu – „Corăghească” și Roxana Cojocaru Serea, care au oferit publicului piese în tempo-uri energice, stârnind involuntar îndemnul la joc, cu pasiune și încredere.

.

Ansamblul Folcloric Studențesc „Doina Carpaților” a luat naștere în anul 1963, din dorința de a valorifica scenic tezaurul folcloric de pe meleagurile românești, inițiativă ce a luat avânt și s-a remarcat prin numeroase distincții la concursurile și festivalurile locale, naționale și internaționale. Numărul impresionant de dansatori care au prestat pe scenă a conturat un spectacol deosebit de captivant și plin de viață, întreaga sală de spectacol fiind animată prin montajul a trei suite de dansuri din Moldova: „Suită din zona Neamțului”, „Suită din zona Botoșaniului” și „Suita Moldova 3” – momente în care am observat dăruirea, pasiunea și zâmbetul larg al fiecărui student în practicarea artei folclorice.

.

Un moment de impact a fost apariția solistului ieșean Ștefan Pintilie, fost membru al ansamblului și cunoscut interpret pentru cariera sa longevivă în domeniul muzical, urmată de intervenția dirijorului Marinică Botea, care a subliniat contribuția sa de 48 de ani la Ansamblul Folcloric Studențesc „Doina Carpaților” și a susținut un moment muzical alcătuit dintr-un colaj instrumental, ce a conținut și pasaje solistice la nai. După cum era de așteptat, în această secțiune a spectacolului am audiat cunoscuta melodie „Cântă cucul, bată-l vina”, care a devenit o tradiție, maestrul reușind să mobilizeze de fiecare dată publicul în realizarea unui moment extraordinar de frumos, ce a implicat toți participanții din sală.

.

Un rol semnificativ l-a avut și prezentatorul Andrei Ciobanu, care a menținut publicul activ și captivat prin prezența sa energică și intervențiile cu tentă umoristică, oferind informații clare și concise.

Spectacolul s-a încheiat cu mulțumirile rostite de coordonatorii Ansamblul Folcloric Studențesc „Doina Carpaților”, dirijor conf. univ. dr. Ciprian Chițu și coregraf Mihaela Cojocaru-Croitoriu, urmate de interpretarea unei melodii instrumentale suprapuse cu aplauzele generoase din partea auditorilor.

.

Denisa Luța, anul III, Muzicologie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *