Este cunoscut faptul că finalul unui festival de muzică academică trebuie să provoace ecouri, să incite la conversații, să contureze reflecții, opinii. În cazul festivalului Classix, ediția 2023, fiecare manifestare artistică a avut acest efect: atracția față de inovație, alăturarea de momente muzicale contrastante, toate au contribuit la grandoarea „aventurii clasice contemporane”.
Finalul apoteotic al ediției a patra a prins contur într-o locație unde vechiul și noul coexistă în armonie permanentă: Sala Mare a Teatrului Național din Iași. Astfel, grandoarea fiind asigurată de locul unde poveștile prind viață – prin teatru și operă, organizatorii au gândit un repertoriu ce a înglobat tradiția componistică a secolului trecut, precum și efervescența noului, într-o alăturare neîntâmplătoare a trei lucrări de George Enescu, Martin Romberg și Paul Pintilie.
Protagoniștii serii au fost membrii Orchestrei de Cameră „Sonos Alumni” a UNAGE Iași, precum și ai Orchestrei Naționale de Tineret a Moldovei, aceștia reușind să devină un tot unitar sub îndrumarea lect. univ. dr. Tudor Bogdan Bolnavu. Deschiderea concertului a fost încărcată de suspensie dramatică, prin interpretarea Preludiului la Unison din Suita I op. 9 (1903), aparținând lui George Enescu. Un ópus rafinat și recunoscut prin dificultatea intonațională, de omogenizare, ce a reprezentat o provocare trecută cu succes de ansamblul de instrumentiști, mesajul partiturii enesciene reușind să transpună publicul într-un spațiu atemporal.
Martin Romberg, unul dintre cei mai reputați compozitori de muzică academică din spațiul scandinav, aflat la Iași în calitate de compozitor în rezidență la Classix, a propus spre audiție o partitură romantică, evocatoare, bazată pe diferite poeme ale lui H. P. Lovecraft. Poemata Minora pentru vioară și orchestră de coarde (2015) a venit ca o continuare firească a unui program bazat pe imagine și poveste, stârnind reminiscențe ale unei lumi parcă de mult uitate. Avându-l ca solist pe violonistul Sabin Penea, lucrarea a transpus pe portativ mesajul scriitorului american, oferind în același timp o sonoritate diafană și romantică.
Sincretismul imaginat în încheierea concertului a fost surpriza serii: în primă audiție, Mustața lui Dali și alte culori ne-a transportat în Imaginarium, unde visul determină o altfel de normalitate, unde imaginația nu cunoaște limite. Compozitorul Paul Pintilie, inspirat de picto-romanul omonim gândit de Lucian Dan Teodorovici și ilustrat de Felix Aftene, a transpus în muzică diversele culori și ilustrații, alăturând un număr de 16 capitole diferite din punct de vedere conceptual dar și stilistic – imaginea de ansamblu fiind una a unei muzici diverse dar închegate, în care personalitatea vibrantă a compozitorului s-a distins în fiecare tablou. Astfel, lucrarea a pus în valoare o transformare a vieții obișnuite, o metamorfoză (element central al festivalului) ce a transpus cotidianul în tărâmul fabulosului. Nu a rămas neapreciat nici efortul artiștilor de pe scenă, puși în fața unei partituri dificile, pe care au interpretat-o fără dirijor! Astfel, prin cele trei lucrări redate auditoriului în seara zilei de 4 martie 2023, compozitorii și interpreții ne-au introdus într-un tărâm fantastic, vibrând de culoare.
Ne-am dori o rezidență permanentă a acestor trei compozitori în viitoarele ediții ale aventurii clasice contemporane, paralela Enescu-Romberg-Pintilie fiind de o măiastră unitate prin diversitate! Finalul grandios al acestei ediții Classix a provocat emoție pentru anii ce vor urma și, de ce nu, pentru noi și noi reprezentații ale lucrărilor compozitorilor contemporani.
Viviana Farcaș, doctorand Muzicologie