În data de 17 iunie 2021, la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași a avut loc un eveniment memorabil: concertul-examen Opera Aperta al studenților din anul III și master anul II (Specializările Interpretare și Studii muzicale teoretice). Studenții au răspuns la provocarea lansată de coordonatorii proiectului (prof. univ. dr. Luminița Duțică și conf. Univ. dr. Ciprian Chițu) de a da frâu liber inspirației și de a realiza compoziții în stil contemporan, adaptate nivelului și calităților interpretative de care dispun.

Această provocare a devenit tradiție, proiectul inițiat de prof. univ. dr. Gheorghe Duțică având deja șase ediții, în care numeroase generații de studenți și masteranzi s-au exprimat prin intermediul artei componistice. Eforturile proiectului au fost apreciate plenar la conferința HARMA desfășurată la Conservatorul Regal din Bruxelles în 2019, în care nume importante ale compoziției din învățământul muzical superior au remarcat originalitatea și necesitatea acestui demers.

Un alt rezultat remarcabil a fost integrarea celor mai inspirate creații ale studenților în volumul Scene contemporane cu interpreți-compozitori, rezultatul unui efort colectiv în care coordonatorii proiectului au integrat întreaga pasiune și dăruire pentru arta componistică contemporană.

„Pentru realizarea celor cinci ediții ale concertului OPERA APERTA, știința, talentul și energia desfășurate de prof. univ. dr. Gheorghe Duțică, susținute prin activitatea intensă a echipei proiectului (prof. univ. dr. Luminița Duțică, conf. univ. dr. Diana Beatrice Andron, conf. univ. dr. Ciprian Chițu) a condus la îndrumarea a sute de exerciții componistice, la evaluarea și promovarea publică a zeci de încercări creatoare. Cinci promoții de studenți muzicieni […] au trăit experiența unică a descoperirii propriei creativități.” (Prof. univ. dr. Laura Vasiliu)

În prefața volumului, coordonatorul proiectului prof. univ. dr. Gheorghe Duțică mărturisește faptul că Opera Aperta este

„[…] poarta de acces spre descoperirea de sine, spre cunoaşterea de sine – adică şansa de a explora dimensiunile nebănuite ale propriei creativităţi;[…] puterea de a gândi, a spune şi a face «altfel» – adică şansa de a te opune rutinei, convenţiei, clişeului, lucrului «gata făcut» și posibilitatea descoperirii unui nou crez legat de destinul artei, al muzicii – adică şansa de a avea un viitor”.

Concertul a debutat cu discursul doamnei prof. univ. dr. Luminița Duțică în care a invitat publicul la un scurt moment de introspecție prin vizualizarea unui video trimis special pentru acest eveniment de către prof. univ. dr. Petruța Măniuț-Coroiu de la Universitatea „Transilvania” din Brașov. De asemenea, gazda evenimentului a precizat principalele obiective ale proiectului Opera Aperta:

„Studenții prezintă astăzi în public propriile compoziții axate pe tehnici de limbaj și sintaxe sonore moderne, notație contemporană, al căror creuzet se definește prin spontaneitate, originalitate, creativitate, improvizație, curajul de a simți, a scrie și a interpreta altfel muzica”.

Din programul evenimentului, am remarcat multitudinea momentelor solistice dedicate instrumentelor de suflat, nu mai puțin de nouă creații fiind interpretate la clarinet, saxofon, fagot, nai, flaut și trompetă.

Compozitorii-interpreți au manifestat emoții sonore și au creat stări de introspecție și meditație. Hojbotă Zaharia a interpretat Cântec fără cuvinte la clarinet solo, Pădurariu Ioana Camelia a compus miniatura Mistic, iar Brânzilă Eduard a interpretat Mysterium. Am remarcat modalitatea ingenioasă prin care elementele tehnice (precum multifonicele sau diferite tehnici de atac) au creat o simbioză cu ideile sonore ce au debordat de melodism și claritate.

Timbrul chitarei a fost valorificat de studentul Lupu Florin care a compus lucrarea Indecis și Schipor Maria ce a interpretat creația Uman, creând contraste ritmice și dinamice prin alternanța ritmurilor de tip parlando-rubato sau aksak.

Sugestiile sonore ilustrative regăsite în creațiile Neliniștea și For-rest dedicate saxofonului solo au fost interpretate de studenții Apostol Cosmin și Țăbârnac Petronela.

Glasul naturii a fost ilustrat sonor de studenta Oprea Bianca la nai solo, ilustrând prin lucrarea sa cântul radios al păsărilor, iar Ene Eduard prin lucrarea Contrast pentru flaut solo a oferit publicului un exemplu de ingeniozitate creatoare, alături de o tehnică interpretativă remarcabilă.

Studentul Tabără Ioan a realizat o compoziție destinată percuției solo intitulată Gând Tsunami, în care a demonstrat capacitățile timbrale ale instrumentelor alese (celesta, xilofon, set de tobe) într-o manieră inovatoare. Nu în ultimul rând, publicul a audiat creațiile lui Grădinaru Albert pentru trompetă solo, Subconștient și a lui Karpatti David pentru fagot, intitulată Interferențe, lucrări sugestive și expresive.

Tinerii interpreți au oferit o atenție deosebită muzicii vocale creând lucrări în care au interferat diferite stiluri ale muzicii de divertisment. Șvedchi Elena și Sandu Bantaș au interpretat creația Credința mea e dragostea! – un duet pentru voce și pian cu influențe din muzica pop-rock,având la bază o poezie sensibilă realizată de solistă. Această lucrare a avut un mesaj foarte puternic care a fost foarte apreciat de public.

Studenta Schipor Simona a interpretat creația Haos la cafenea, o improvizație vocală în stil jazz, în care a integrat diverse teme muzicale cunoscute împreună cu utilizarea onomatopeelor care imitau diferite instrumente de suflat.

Jos cortina a fost un alt moment vocal inspirat realizat de studenta Belciugan Andreea în care au fost îmbinate teatrul muzical și momente de recitare, valorificând versurile poetului George Topârceanu.

Un ultim moment vocal a fost trio-ul format din Gavriluți Andreea Teodora, Pârleciu Vlad Gabriel și Ciuraru Maximilian Egidiu, care au interpretat lucrarea Tvorenie tandem, oferind publicului intonații specifice muzicii bizantine.

Printre cele mai inspirate și complexe lucrări prezentate în concert au fost duetele instrumentale, în care studenții au îmbinat o tehnică interpretativă avansată cu teme muzicale sugestive. Interpreții Vicleanu Mircea și Moldovan Viorel au ilustrat sonor misterul naturii prin interpretarea creației Foggy Hills – un duet pentru violă și fagot, iar studenții Iacob Lucian și Rusu Emilian au demonstrat calitățile interpretative prin tensiunea și efectele create în duetul pentru două violoncele intitulat In the Times of Rain and War.

Creația The melancholy of a troubled soul, interpretată de violonistele Olaru Alina și Radu Loredana s-a evidențiat ca o lucrare deosebit de contrastantă, cu numeroase efecte sonore, în care a fost valorificată intenția proiectului Opera Aperta: libertatea de expresie.

În cadrul concertului au fost realizate și două creații multimedia, în care lucrările au fost însoțite de ilustrații vizuale. Nod 32, lucrare compusă de Istrati Mihaela pentru a fi interpretată de o voce însoțită de pian, reprezintă o improvizație vocală pe versurile lui Nichita Stănescu, fiind însoțită de un video inspirat din picturile lui Salvador Dali. Murgulescu Claudiu a ilustrat sonor povestea Monstrul Trotil prin compunerea unui duet pentru vioară și pian.

O premieră a acestui concert a fost lucrarea studentei Ionașcu Monalisa, Prin munții Chinei, destinată unui ansamblu decoarde alcătuit din 11 instrumentiști, stabilind un record al tuturor edițiilor Opera Aperta prin numărul de interpreți. Totodată, amplitudinea lucrării (aprox. 9 minute), claritatea temelor muzicale, evoluția acestora și gradația culminațiilor sonore, la care se adaugă timbrul mandolinei specific muzicii asiatice au creat un moment muzical complex, cu forță de impact, mult apreciat de public.

Finalul concertului a fost dedicat muzicii de jazz prin două creații premiate, remarcabile din punct de vedere componistic.

Georgian Plutașu (alături de formația Bavardage alcătuită din Georgiana și Georgian Plutașu, Răzvan Halici, Cristian Cozma) a prezentat lucrarea Un visător. Ritmurile de bossa nova, inspirația melodică și expresivitatea interpreților au contribuit la succesul și popularitatea creației. Din acest motiv, formația Bavardage a fost câștigătoarea premiului Deer Music, proiect susținut de Radio Guerilla.

Nu în ultimul rând Robert Cozma, invitat al ediției Opera Aperta 2021 a prezentat lucrarea Evening Walk, creație laureată a Concursului Internațional de Compoziție pentru big band din 4 iunie 2021. Creația absolventului Universității de Arte și a Conservatorului din Nürnberg a fost interpretată în concertul final al concursului, în interpretarea ansamblului UMO din Helsinki la Teatrul Savoy.

Evenimentul Opera Aperta din acest an s-a desfășurat sub semnul excelenței și al curajului creator. Calitatea excepțională s-a datorat îmbinării elementelor multimedia, muzicii de jazz, muzicii contemporane în care au fost puse în valoare expresia artistică, perseverența studenților și măiestria didactică a profesorilor ce i-au îndrumat pe studenți pe drumul descoperirilor.

Drd. Mihaela Rusu

Leave a Reply

Your email address will not be published.