În data de 19 octombrie, la ora 12:00, studenți ai diferitelor specializări din cadrul Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași s-au adunat curioși în Sala Studio de Muzică de Cameră „Anton Diaconu”, cu ocazia atelierului de practică vocală având ca tematică personalitatea lui „Virgil Popescu – un creator al timpurilor noastre”, urmat de recitalul vocal-instrumental cu caracter experimental. Studenții și profesorii au fost primiți într-o atmosferă caldă, cu brațele deschise de către organizatori și voluntari pentru a lua parte totodată și la recitalul experimental vocal-instrumental coordonat de lect. univ. dr. Mihaela-Loredana Gârlea, care a văzut în Virgil Popescu un compozitor valoros, care merită mai multă apreciere în spațiul muzical românesc, datorită modului în care îmbină semnificațiile adânci ale versurilor cu armoniile complexe și expresive.
Prima parte a evenimentului a constat într-o prezentare susținută de Mihaela Gârlea pentru a evidenția importanța textului într-o piesă muzicală și necesitatea unei interpretări pe măsura versurilor, cu dicție și articulare atent studiate.
Treptat, prezentarea aspectelor teoretice a devenit interactivă, oferind studenților posibilitatea de a se exprima cu scopul observării, analizării și dezbaterii mai multor aspecte tehnice deosebit de importante pe care un solist vocal trebuie să le aibă în vedere. În timpul interpretării unei piese în limba română, acesta trebuie să fie atent la claritatea articulării, înțelegerea mesajului transmis prin text, analizarea limbajului muzical și transmiterea cât mai clară și elocventă a sentimentelor către public. Mai mult de atât, cei prezenți în sală au luat parte la un studiu de caz asupra piesei în stil pop-rock „Cum s-ajung la inima ta” (muzica: Virgil Popescu, versuri: Dumitru Popescu-Chiselet), prin care s-au dezvăluit mai multe obstacole pe care le întâmpină interpreții vocali, acele „zone de risc” denumite astfel de lect. univ. dr. Mihaela Gârlea (alăturarea a două cuvinte insuficient articulate care pot crea un nou cuvânt nepotrivit pentru sensul textului).
.
În cea de-a doua parte a atelierului, auditoriul s-a bucurat de un recital experimental vocal-instrumental, în care au evoluat studenți de la diferite specializări (Compoziție Jazz și Muzică Ușoară, Muzică și Muzicologie). Recitalul a avut ca scop promovarea creației lui Virgil Popescu, iar cei nouă participanți (Pamela Aviziteiței, Diana Rogojină, Miriam Obadă, Andreea Portărescu, Simona Schipor, Georgeana Șarban, Robert Vartic, Laura Mogorean și Cristina Dima) au fost acompaniați la pian de asist. univ. dr. Paul Pintilie. Piesele alese au fost similare din punct de vedere stilistic și al versurilor cu tematică preponderentă despre dragoste, însă fiecare interpretare a fost distinctă, soliștii lăsându-și amprenta personală prin interpretarea partiturii într-o abordare fascinantă, diversă, creativă, care a ținut publicul „prins” în magia muzicii audiate până la final!
.
Recitalul s-a încheiat într-o atmosferă plină de veselie datorită prezenței Corului de Copii al Municipiului Iași, dirijat de Raluca Zaharia și acompaniat la pian de asist. univ. dr. Paul Pintilie. Copiii au interpretat cinci lucrări din creația compozitorului Virgil Popescu și au transmis spectatorilor un val imens de trăire și bucurie pentru muzică, artă, viață în general, reamintindu-ne să nu ne pierdem inocența și să ne păstrăm optimismul indiferent de obstacolele peste care trebuie să trecem.
.
Interpretarea pieselor lui Virgil Popescu de către copii oferă generației actuale speranța că succesorii nu vor uita un mare compozitor, care a reușit să împletească atât de măiestrit lirismul versurilor cu frumusețea melodiei, complexitatea ritmului și a armoniei, păstrând accesibilitatea și adresabilitatea către toate categoriile de public. La rândul nostru, sperăm că muzica de calitate va primi aprecierile și laudele cuvenite într-un viitor îndepărtat.
Miriam Obadă, anul II, Muzicologie
Coordonator Practică muzicologică: lect. univ. dr. Mihaela Balan