Deși traversăm o perioadă neprielnică desfășurării evenimentelor artistice și nu numai, în seara de 20 octombrie 2021 am audiat concertul Jazz în dialog, susținut de profesori, studenți, masteranzi și absolvenți ai Universității Naționale de Arte „George Enescu” din Iași, concert programat în Sala Studio de Muzică de Cameră „Anton Diaconu” a UNAGE.

Concertul a fost realizat prin colaborarea dintre UNAGE – Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, Casa de Cultură a Studenților, Clubul de Muzică „Richard Oschanitzky”, fiind coordonat de prof. univ. dr. Romeo Cozma și conf. univ. dr. Dan Octavian Spînu.

Evenimentul a fost prezentat de jurnalistul, muzicologul și profesorul Alex Vasiliu, care a stimulat atenția, curiozitatea publicului față de interpreți. Autor a numeroase studii, eseuri, documentare dedicate compozitorului și interpretului de jazz Richard Oschanitzky[1], Alex Vasiliu este un cunoscător avizat al creației acestuia, prezentând publicului detalii valoroase despre muzica și activitatea sa. Am remarcat ușurința cu care jurnalistul îmbină limbajul de specialitate cu cel accesibil, adresat publicului larg, reușind să mențină vie atenția auditoriului, să ofere informații documentare prețioase, îndemânare cultivată de-a lungul numeroaselor sale activități în presa scrisă, radio și televiziune.

Deschiderea concertului a fost încredințată duo-ului format din Robert Cozma (trombon) și Teodor Amarandei (pian), care au ales pentru aranjamentele și improvizațiile proprii teme din muzica lui Richard Oschanitzky – „Don’t be sad” și „Blue Brasil”. Înainte să mă refer la sonoritățile inedite obținute prin combinația timbrală trombon – pian, menționez că atât Robert Cozma, cât și Teodor Amarandei sunt muzicieni în plină ascensiune ai jazz-ului ieșean, primul fiind absolvent de studii superioare (licență și master) la UNAGE și la Universitatea de Muzică din Nürnberg, pregătirea muzicală europeană și implicarea în diverse proiecte[2] aducând un suflu proaspăt în lumea jazz-ului românesc. Teodor Amarandei este un muzician de avangardă, student la Școala Doctorală a UNAGE în domeniul compoziției de jazz, pianist de finețe, absolvent al școlii olandeze Prince Claus Conservatoire, compozitor, orchestrator, producător și director de scenă al unor festivaluri de referință. Duo-ul a deschis concertul cu „Don’t be sad”, lucrare sensibilă, prin limbajul muzical, prin muzicalitate și ritm, prin caracterul introvertit, contemplativ, sporit de asocierea timbrală trombon – pian. Acest tip de duo instrumental se evidențiază ușor datorită contrastului dintre sunetul catifelat, moale al instrumentului de alamă și sonoritățile surprinzătoare ale pianului, impunătoare în grav, delicate în acut. A doua creație, „Blue Brasil” propune o energie revigorantă prin ritm și tempo, cu teme repetitive, memorabile, care au stârnit admirația publicului.

Următorul moment, în interpretarea soților Cristian și Mihaela Loredana Gârlea, a fost unul dintre cele mai profunde, emoționante și strălucitoare din programul serii. Cristian Gârlea este un interpret cunoscut și apreciat, compozitor orientat spre genuri diferite, cum ar fi jazz-ul, muzica electronică și cea de teatru, aranjor, muzician pasionat, doctorand al UNAGE. Mihaela Loredana Gârlea este o artistă multilaterală, al cărei talent se manifestă în domeniul muzical și în genul dramatic, fiind invitată în unele spectacole ale Teatrului Național ieșean, cântând de fiecare dată live muzica pe care a compus-o împreună cu soțul ei. Dumneaei a fost profesor de canto la Facultatea de Teatru timp de 8 ani. Ca personalitate muzicală, Mihaela Gârlea surprinde prin talentul de solistă vocală, susținând sute de concerte și recitaluri, în prezent activând ca lector universitar doctor la UNAGE-FICSMT, specializarea Canto-jazz și muzică ușoară. Relația umană și profesională dintre cei doi muzicieni este evidentă prin colaborarea lor scenică, Cristian Gârlea acompaniind cu atenție și delicatețe vocea solistei în interpretarea pieselor „Iubirea noastră” și „Un mic cuvânt” de Richard Oschanitzky. Dacă în cazul celei dintâi, Mihaela Gârlea a avut o execuție concentrată în prim plan asupra muzicii și a textului și în plan secund asupra virtuozității vocale, în cea de-a doua lucrare ne dezvăluie capacitățile tehnice impresionante pe care le deține, mai ales în pasajele de vocalize. Interpretarea plină de emoție a celor doi interpreți a primit aplauze entuziasme din partea spectatorilor.

Cel de-al treilea moment al serii l-a adus din nou în fața publicului pe Robert Cozma, în duet cu tatăl său la pian, compozitorul, pianistul și profesorul Romeo Cozma. Se cuvine să amintesc că Romeo Cozma este un muzician de referință al Iașiului, compozitor care abordează mai multe genuri de creație, muzică de cameră, simfonică, corală, de jazz, muzică ușoară, de scenă și electronică, este membru fondator al Federației Române de Jazz (1990) și membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România (din 1991). În concert, duo-ul a prezentat auditoriului trei creații aparținând lui Romeo Cozma, „Ritual song”, „Song for Ricci” și „Improvizații pe o temă de Johnny Răducanu”. Tema pregnantă, memorabilă a primei lucrări propune un caracter meditativ, subliniat prin tempo-ul moderat, ritmul binar și zona intonațională de mod minor. Păstrând intenția de omagiere a muzicienilor Richard Oschanitzky și Johnny Răducanu ca scop principal al concertului, duo-ul a încheiat momentul cu o creație improvizatorică pornind de la o temă de Johnny Răducanu, prelucrată și transformată în versiunea lui Romeo Cozma.

Tot cu o prelucrare a unei teme de Johnny Răducanu s-a remarcat Paul Pintilie. Muzicianul face parte din generația tânără a elitei de compozitori și interpreți ieșeni, calitățile provenite deopotrivă din talent și perseverență fiindu-i validate de-a lungul anilor de studiu și prin titlul de Doctor în Muzică, obținut în decembrie 2019, sub îndrumarea prof. univ. dr. Gheorghe Duțică. O altă verigă importantă în formarea muzicianului este constituită de numeroasele întâlniri și concerte pe care le-a susținut alături de personalități importante din muzica jazz și pop (Jennifer Batten, Sam Sims, instrumentiști din band-ul lui Michael Jackson, precum și membri ai trupelor Smokie și Scorpions). Pentru recitalul pe care l-a susținut în cadrul Festivalului Muzicii Românești, Paul Pintilie a selectat o temă celebră din creația lui Johnny Răducanu, „October song”, pe care a prelucrat-o în manieră proprie, novatoare ca limbaj muzical. Am fost profund impresionată de modul în care pianistul și-a valorificat stilul propriu de improvizație, de armonia complexă și provocatoare, dinamica diversificată în simbioză cu agogica fluctuantă, de registrul extins al pianului, explorând în egală măsură registrele grav și acut, reușind să aibă un impact afectiv asupra auditoriului, mai mult decât epatarea prin calități tehnice. A doua lucrare, „Purple Johnny”, semnată de interpret, merge în direcția stilistică a anterioarei, cu un caracter liric, improvizatoric. Am remarcat interesul cu care publicul a urmărit momentul lui Paul Pintilie și bucuria cu care a rezonat cu interpretarea sinceră, personală a solistului.

În ultima lui apariție pe scena concertului, Robert Cozma a ales să ne surprindă cu o creație proprie, Remember Johnny Răducanu, în interpretare solo, la pian. Am fost încântată să observ că tânărul Robert Cozma este un muzician plurivalent, atât în calitate de instrumentist, deținând o tehnică impresionantă de pianist, cât și de compozitor, demonstrându-și aptitudinile prin limbajul lucrării pe care a propus-o.

Finalul concertului a fost încredințat cvartetului C.A.L.I., ansamblu cameral binecunoscut în lumea jazz-ului din Iași. Pianistul, Cătălin Huțanu, în prezent doctorand al UNAGE, este un nume notoriu printre muzicienii din Iași, la fel ca saxofonistul Alexandru Huțanu, absolvent de studii superioare la Universitatea de Muzică din București și UNAGE Iași, instrumentist care a concertat pe cele mai importante scene din Iași, din țară și din străinătate, colaborând cu personalități de referință ale jazz-ului universal. La contrabas l-am audiat pe Ioan Mantu, masterand la UNAGE, un tânăr interpret cu abilități remarcabile, iar la percuție pe Lucian Rusu, absolvent al aceleiași universități.

Pentru prima parte a recitalului, cvartetul a ales pentru improvizații proprii tema Blues Unison din creația lui Johnny Răducanu. Momentul muzical a strălucit de la primele note, cu solo-ul impresionant al lui Alex Huțanu. Ne referim la îmbinarea impecabilă între o tehnică instrumentală remarcabilă cu simțul estetic al saxofonistului, exprimat prin fluctuațiile dinamice și agogice, sincronizate cu traseul contorsionat, expresiv al liniei melodice. Am admirat modul în care muzicienii au reușit, pe de o parte, să se contopească într-o sonoritate omogenă, dar pe de altă parte și-au însușit pasajele solo la un nivel admirabil. Am apreciat simbioza dintre pian, contrabas și percuție în acompaniament, efectele pe care percuționistul le creează prin diversitatea tehnicilor de a valorifica instrumentele, mai ales în momentele de acumulare dinamică și în cele solistice.

Concertul s-a încheiat într-o atmosferă plină de energie cu lucrarea Amintiri, semnată de Cătălin Huțanu. Tema pregnantă, ritmată, a constituit baza unor momente improvizatorice de virtuozitate, aplaudate cu entuziasm de public.

Ca o retrospectivă asupra concertului Jazz în dialog din 20 octombrie 2021, constat cu încântare că repertoriul diversificat s-a adresat unui public cu gusturi variate, înclinate fie spre un stil mai romantic, introvertit, așa cum au abordat Cristian și Mihaela Gârlea sau Paul Pintile, fie spre spiritul antrenant al lucrărilor interpretate de cvartetul C.A.L.I.. Posibilitățile inepuizabile ale jazz-ului, unicitatea fiecărui moment, dat de caracterul improvizatoric al acestei muzici reprezintă de fiecare dată o provocare, deopotrivă pentru interpreți și public. Trebuie să conștientizăm potențialul pe care îl are Iașiul în această direcție artistică, prin paleta bogată de instrumentiști care aleg să își îndrepte atenția către jazz și este datoria publicului, dar mai ales a muzicienilor, capabili să susțină cultivarea acestui gen, devenit deja un simbol pentru spațiul cultural al Iașiului.


[1] Richard Oschanitzky – Don’t Be Sad, Creația lui Richard Oschanitzky. Trăsături stilistice (Editura Muzicală, București, 2012) și varianta în limba engleză, The Works of Richard Oschanitzky. Stylistic Features (Peter Lang Publishing House, 2013), tot el fiind inițiatorul și producătorul artistic al Festivalului Internațional de Jazz „Richard Oschanitzky”, desfășurat timp de 10 ani la TVR Iași, în colaborare principală cu Centrul Cultural German.

[2] Sunday Night Orchestra, Groove Legend Orchestra, Robert Cozma Quintett, Piano meets Trombone, The European Jazz Workshop etc.

Alina Spataru, Master Anul II, Muzicologie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *