În opinia mea, ca profesor practician și formator de viitori profesori, implicarea tinerilor studenți în cât mai multe manifestări specifice domeniilor lor de activitate reprezintă o dovadă certă de bună practică în drumul lor către succes, un mers ascendent și sigur pe scara devenirii. Succesul, evident, ca împlinire personală și profesională bazată pe serioase acumulări ce uneori par să nu-și găsească destinația. O astfel de abordare pedagogică o regăsim an de an cu ocazia Colocviului Național de Muzicologie, eveniment aflat anul acesta la cea de-a XXIV-a ediție, despre care am consemnat zilele trecute în https://migalo.ro/2022/02/28/colocviul-national-de-muzicologie-editia-a-xxiv-a-intre-elogiul-umbrelor-si-fraul-liber-in-arta-cuvintelor-despre-muzica/.

Despre domeniul sau specializarea Muzicologie se vorbește destul de puțin ca identitate profesională, fiind considerat, pe bună dreptate, o ramură elitistă în rândul cercetătorilor, muzicologia având caracterul unui ansamblu de subdomenii pe care aceasta le conține și pe care un muzicolog trebuie să și le însușească. Din această perspectivă, nu ne miră faptul că tinerii nu-și văd viitorul într-un asemenea domeniu de activitate. Și totuși…

Muzicologia, pe scurt, conform Dicționarului explicativ al Limbii Române este „știința care studiază muzica în toate domeniile și manifestările ei”. Sub veșmintele volumului Studii de Muzicologie, îngrijit de ani buni cu migală și deosebit profesionalism de doamna conf. univ. dr. Diana-Beatrice Andron (tipărit la Editura Artes) se reunesc teme semnate de cercetători, profesori, compozitori, interpreți, dirijori, jurnaliști, dar și elevi, studenți și masteranzi preocupați de arta sonoră. Diversitatea cercetărilor, a subiectelor dezbătute, maniera de expunere, precum și vădita efervescență a ideilor despre muzică, ne îndreptățesc să afirmăm că Muzicologia prezintă toate premisele de a fi o minunată profesie. Nobilă, complexă, superioară, da, elitistă.

Școala superioară ieșeană de Muzicologie înseamnă aproape jumătate de secol de învățământ artistic formator de cercetători ai fenomenului muzical, de critici muzicali, de profesori de educație muzicală, istoria muzicii, forme și analize muzicale, redactori muzicali, manageri culturali etc., deci, o largă paletă de competențe, adică o multitudine de posibile destinații ale acumulărilor.

Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași a traversat cei aproape 50 de ani de Muzicologie având în componența corpului didactic personalități marcante precum George Pascu, Mihail Cozmei, Paula Bălan, Melania Boțocan, Gabriela Ocneanu, Liliana Gherman, Gheorghe Duțică, Laura Vasiliu, Carmen Chelaru, Alex Vasiliu, Gabriela Vlahopol, Loredana Iațeșen, Diana Andron, Mihaela Balan.

În volumul Studii de Muzicologie lansat așadar cu ocazia celei de a XXIV-a ediții a Colocviului Național de Muzicologie, studenți ai specializării Muzicologie din cadrul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice au consemnat despre Arta sonoră, cu un condei proaspăt, revigorant, cu elanul tinereții, cu bucurie și deosebită convingere că acesta poate fi un drum de urmat. Coordonați de doamnele lect. univ. dr. Mihaela Balan și conf. univ. dr. Loredana Iațeșen, studenții universității ieșene au strălucit la prezentarea publică susținută în ziua de 26 februarie 2022.

„Multă lume m-a îndrumat spre a alege să studiez Compoziție jazz și muzică ușoară, însă am simțit chemarea spre Muzicologie la finalul liceului, pe vremea când încă lucram la atestat. Mi s-a părut o muncă plăcută, din care descopeream mereu noi informații despre subiectul ales pentru atestat, așa că am ales Muzicologia deoarece îmi place să-mi petrec timpul citind și documentându-mă despre arta sonoră, compozitori și implicit despre istoria muzicii. Bineînțeles, nu am dat la o parte nici măcar o secundă cântul vocal, prima mea dragoste, dar am simțit că e nevoie să încerc ceva nou, ceva care să mă împingă spre dezvoltare și să mă scoată din zona de confort. Desigur, a fi student la Muzicologie implică mult timp dedicat cititului și scrisului, dar încerc mereu să-mi găsesc timp și pentru a cânta vocal, deoarece asta mă împlinește și mă încarcă sufletește. În viitor aș vrea să devin profesor de Istoria muzicii, însă mai am extrem de multe lucruri de învățat și simt că acest domeniu mă poate modela frumos în acest sens, dar nu exclud nici varianta de a preda cursuri de Canto, pentru că ceea ce învăț acum de la mentorii mei doresc să împărtășesc mai departe celor ce vor să descopere tainele muzicii vocale”, ne mărturisește Miriam-Ioana Obadă, anul I (tema prezentată fiind Opera engleză între genul tradițional Masque și teatrul liric european: Henry Purcell – Dido și Aeneas).

De altfel, Miriam Ioana nu este nouă pe tărâmul sunetelor, ea fiind absolventă a Liceului de Arte „Victor Brauner” din Piatra Neamț, specializarea Canto clasic (clasa prof. Olguța Toma), actualmente frecventând și cursurile de Canto Jazz și Muzică Ușoară, fiind singura studentă din Anul I – studii teoretice care încă din primul semestru a susținut două recitaluri vocal-instrumentale: „Sunt un mic șoarece de bibliotecă, mă pasionează atât cărțile de beletristică, dar și cele pe care este nevoie să le studiez în cadrul specializării. Cânt vocal muzică ușoară, pop, funk, soul, dar, de asemenea, cochetez cu dansul popular”, ține să ne mai spună Miriam-Ioana Obadă.

„Muzicologia este o specializare din cadrul Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice foarte complexă. Prin parcurgerea acestui program de studii acumulez numeroase informații prețioase care îmi pun bazele și mă formează ca viitor artist, dar în special ca muzicolog. În cadrul orelor de specialitate, dar și în cercetarea subiectelor dorite, îmi îmbogățesc cunoștințele muzicale, am ocazia de a cunoaște cât mai multe detalii despre compozitori, perioade muzicale, stiluri sau critică muzicală. Așadar, consider că muzicologia îți oferă o sete permanentă de cunoaștere și nevoia de a deține a cât mai multe informații”, spune Denisa Luța, anul I (tema prezentată fiind Arcangelo Corelli – maestru al artei violonistice italiene). Denisa este absolventă a clasei de violoncel de la Liceului de Arte Victor Brauner din Piatra Neamț și absolventă a Școlii Populare de Arte Carmen Saeculare din Piatra Neamț la specializarea Canto popular. A participat la concursuri de interpretare vocală și instrumentală, practicând și voluntariat prin concerte caritabile în cadrul Asociației Născută Înger din Piatra Neamț: „Sunt o fire energică, pozitivă, ambițioasă și dornică de cunoaștere”, mai adaugă despre ea Denisa Luța.

„Consider că muzicologia este o specializare ce îndeplinește un rol important în dezvoltarea unei culturi muzicale și în procesul de comunicare artistică. Contribuie, de asemenea, la formarea orientărilor artistice ale muzicienilor, dar și la o dezvoltare personală mai prosperă. Muzicologia ne oferă ocazia de a descoperi noi culturi, tradiții, natura artei muzicale, alături de evoluția și atribuțiile acesteia în viața socială. Prin participarea la manifestări științifice și prin diversitatea oportunităților de afirmare, această specializare antrenează stabilirea scopurilor și programelor de activitate în evoluția fiecărui individ”, ne spune Ana Vanessa Păduraru, anul I (tema prezentată fiind Apoteoza artei clavecinistice franceze din Baroc: François Couperin). Vanessa a absolvit Colegiul Național de Artă „Octav Băncilă” din Iași, specializarea Pian, la clasa prof. Constantin Neștian. „Sunt pasionată de muzică, filme și învățatul limbilor străine. Mă consider o persoană ambițioasă, hotărâtă să evolueze constant și să asimileze cât mai multe și diverse cunoștințe”, adaugă despre ea Ana-Vanessa Păduraru.

„Am ales această specializare pentru a înțelege gândirea componistică a fiecărui creator,  dar și pentru a descoperi numeroasele metode de prelucrare a materialului sonor. În al doilea rând, această specializare incită la cunoaștere. Cu trecerea timpului îți dai seama că ai acumulat un bagaj de cunoștințe, dar, în același timp conștientizezi că încă mai ai de învățat. E aidoma paradoxului lui Socrate: «Știu că nu știu nimic». Cu toate acestea, un punct forte pe care această specializare îl oferă este relația cu publicul, pe care o avem prin intermediul numeroaselor conferințe, simpozioane și alte activități, în care ne formăm ca viitori muzicologi. Ajungem să ne adresăm unui auditoriu, folosind un limbaj de specialitate și cunoștințele acumulate”, spune Robert Burcă, anul II (tema prezentată fiind Missa KV 427 în do minor de W. A. Mozart – Ipostază a geniului mozartian în muzica vocal-simfonică). Robert consideră că participarea la un asemenea eveniment reprezintă „o experiență valoroasă, datorită publicării propriului articol, într-un volum colectiv”.

Încercând să-l cunosc mai bine pe studentul Robert Burcă am descoperit că studiile liceale le-a parcurs la Seminarul Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Gheorghe” din Botoșani, finalizând în anul 2019 secția Teologie pastorală. Acolo a descoperit meșteșugul împletirii planurilor sonore din scriituri corale prin intermediul pr. prof. Constantin Zăiceanu și prof. Cezar Grădinaru, din 2015, până în prezent, participând la numeroase concursuri, festivaluri și proiecte de muzică corală, atât naționale, cât și internaționale. Ca mulți din interpreții de muzică vocală, tânărul Robert Burcă a dorit să afle tainele alcătuirii și conducerii unui cor participând în acest sens la cursuri de masterclass organizate în județul natal unde au venit personalități precum Dan Mihai Goia și Sabin Pautza de la care a învățat secrete din spatele unui dirijor de succes. În anul 2020 a început studiile Facultății de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice, specializarea Muzicologie, participând sub îndrumarea prof. univ. dr. Laura Vasiliu și asist. univ. dr. Mihaela Bălan la Concursul Național de Muzicologie desfășurat la București în aprilie 2021, unde a obținut premiul I și la Concursul National Studențesc „Musicologia Mirabilis” organizat la Iași în iunie 2021, unde a obținut premiul al II-lea. De asemenea, a participat la Festivalul-concurs Național de Folclor „Teodor T. Burada”, prima ediție, eveniment organizat la universitatea ieșeană, având-o îndrumător pe conf. univ. dr. Irina-Zamfira Dănilă, festival la care a obținut premiul al III-lea pentru secțiunea Etnomuzicologie. Robert Burcă a participat și la numeroase recitaluri de canto, în cadrul universității fiind pregătit de mezzosoprana lect. univ. dr. Marta Burduloi.

Felicitări dragi studenți, felicitări profesorilor îndrumători, felicitări mentorului Colocviului Național de Muzicologie, care de 24 de ani ține aprinsă flacăra muzicologiei la cel mai înalt nivel, aducând tinerii în mijlocul sunetului frumos, doamna prof. Maria Georgeta Popescu!

Lect. univ. dr. Mihaela Loredana Gârlea

Articol publicat și în revista Migalo: https://migalo.ro/2022/03/03/scoala-superioara-ieseana-de-muzicologie-taram-al-implinirilor/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *