Al treilea concert din cadrul Classix Festival, denumit „Armonii Nordice”, a fost găzduit de către Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din Iaşi, partener al acestor manifestări culturale, în sala „Eduard Caudella”, Casa Balş (18 februarie 2020). Incinta a fost neîncăpătoare pentru numerosul publicul doritor să asculte armoniile sonore ale compozitorilor din „ţara fiordurilor” în interpretarea cvartetului de coarde al soliştilor din Trondheim (Trondheim Soloists Quartet), Norvegia. Artiştii interpreţi (Ola Lindset – vioara I, Anna Adolfsson Vestad – vioara a II-a, Anna Ostachowska – violă, Marit Aspås – violoncel) ne-au pregătit un program divers din punct de vedere stilistic: Edvard Grieg – Cvartetul de coarde în Fa major, EG 117, Alfred Janson – Cvartet de coarde şi Johan Svendsen – Cvartetul de coarde în la minor, op.1. La concert au fost prezente personalităţi ale vieţii culturale din Oslo şi Iaşi, alături de ambasadorul Regatului Norvegiei în România, Eilif Gundersen.
Concertul a debutat cu un moment emoţionant – intonarea Imnului de Stat al Norvegiei de către Corul de copii de la Centrul „Mia Casa” din Bârnova, judeţul Iaşi, dirijat de Elena Shvedchi şi acompaniat la pian de Dragoş Andrei Cantea, directorul artistic al festivalului.
În această atmosferă de sărbătoare, promiţătoare în direcţia unor frumoase colaborări culturale şi economice dintre România şi Norvegia, prezentatorii concertului, cunoscuţi realizatori de emisiuni ai Televiziunii Regionale din Iaşi, Cătălin Sava şi Anca Medeleanu, ne-au oferit informaţii preţioase despre cvartetul de coarde desprins din orchestra din Trondheim şi repertoriul norvegian cuprins în programul serii.
Acest ansamblu a fost constituit în anul 1988 din cei mai talentaţi instrumentişti, doritori să-şi consolideze stilul interpretativ omogen şi original într-o orchestră mai amplă. Succesul nu a întârziat să apară, în prezent având un impresionant palmares în privinţa numărului de concerte, al înregistrărilor (peste 50 de albume), obţinând 10 nominalizări Grammy. O reuşită evidentă constă în realizarea unui disc, alături de solista Anne-Sophie Mutter, cu ciclul celor patru concerte pentru vioară, Anotimpurile de Antonio Vivaldi, lansat la Deutsche Grammophon şi vândut în peste 700.000 de exemplare.
Trondheim Soloists Quartet a debutat la Iaşi cu Cvartetul de coarde în Fa major, EG 117 al compozitorului romantic Edvard Grieg, cel mai apreciat şi cunoscut reprezentant al „Şcolii naţionale norvegiene” din a doua jumătate a secolului al XIX-lea.
Lucrarea a rămas nefinalizată, conţinând doar primele două părţi (I. Sostenuto – Allegro vivace e grazioso; II. Allegro scherzando). Cvartetul este tributar unor modele consacrate de tradiţia clasico-romantică a genului, desfăşurat într-un mediu tonal-funcţional diatonic, cu elemente tematice bine conturate şi uşor recognoscibile pe parcursul dezvoltărilor variaţionale. Partea a II-a ne conferă noi perspective de limbaj şi expresie muzicală, definitorii pentru stilul lui Edvard Grieg, în care apar influenţe certe ale muzicii tradiţionale norvegiene, concretizate prin inflexiuni modale şi formule ritmice specifice de dans.
În continuarea programului, muzicienii norvegieni au abordat un opus având o estetică pliată pe o sinteză a numeroaselor tehnici de limbaj şi direcţii stilistice din cea de-a doua jumătate a secolului XX. Lucrarea compozitorului Alfred Janson – Cvartet de coarde (1978) conţine un material sonor modal, cu evadări spre atonalitate, dar şi cu surprinzătoare cadenţe de tip tonal. Cu excepţia unor intervenţii repetitive, muzica rămâne în general discursivă, cu un ansamblu de motive şi teme explicite, supuse unei sintaxe libere, preponderent polifonice. În plan global, apar momente de asimetrie, realizate cu succes de către artiştii interpreţi. Paleta coloristică timbrală a coardelor este potenţată de numeroasele cerinţe tehnice ale compozitorului, ce conferă întregului opus un plus de complexitate şi originalitate, totodată.
Programul serii s-a finalizat cu sonorităţile Cvartetului de coarde în la minor, op.1 (1865), compus de norvegianul Johan Svendsen (1840-1911). Compozitorul şi-a desăvârşit studiile la Leipzig, sub îndrumarea cunoscutului mentor Carl Reinecke, specializându-se însă mai târziu în Dirijat orchestră, direcţie care îl va consacra pentru totdeauna. Această lucrare de tinereţe, concepută în patru părţi (I. Allegro; II. Andantino; III. Allegro scherzando; IV. Finale), a avut un real succes încă de la prima sa audiţie. Desfăşurat în sonorităţi tonale, prezentul opus trădează influenţele melosului tradiţional norvegian într-o scriitură polifonică densă, fundamentată pe principiile estetice promovate de către compozitorii vest-europeni ai secolului al XIX-lea.
Această minunată confluenţă dintre spiritul cultural norvegian şi cel autohton, românesc, patronat la Iaşi de personalitatea marelui muzician George Enescu, a generat, începând cu prima seară din 16 februarie 2020, o efuziune emoţională fără precedent. Concertul Armonii Nordice, desfăşurat în intimitatea sălii ,,Eduard Caudella”, a adus un suflu nou auditoriului, care a vibrat pe deplin la marile valori ale muzicii clasice.
-
Articol disponibil și pe www.altiasi.ro
Prof. univ. dr. Luminiţa Duţică
Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” Iaşi