Ce poate aduce mai multă bucurie decât o călătorie menită să creeze puțină „culoare” în regularitatea vieții cotidiene? Mai multe călătorii! Mai precis, un turneu de muzică modernă și contemporană, menit să trezească interesul spectatorilor și să lase în urmă rezonanțe sonore și sufletești de încântare.

Pe data de 7 noiembrie 2022, în sala „Eduard Caudella”, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași a găzduit un eveniment artistic inedit, susținut de câțiva tineri muzicieni iubitori de experiențe frumoase, coordonați de un compozitor aflat în plină ascensiune, aparținând generației anilor `90, înzestrat cu talent, creativitate, inițiativă și însuflețire în priviri: ansamblul Couleurs din Cluj-Napoca, alături de Alexandru Ștefan Murariu de la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”.

Culorile ne încântă ochii, dau viață peisajelor posomorâte, trezesc bucurie, delectare și stimulează creativitatea prin asocieri sau contraste cromatice. Când acest mod de percepție a universului este transpus din plan vizual și la nivel auditiv, intervine un proces de translație, transpunere și (de)codificare, bazat pe capacitatea creierului uman de a interpreta stimulii externi într-o cheie poetică: metafora. Culorile devin simboluri artistice, generează noi forme de receptare senzorială prin corelații între imagini și sunete, determinând simbioze sinestezice în care sunetele pot fi sculptate, modelate, reconfigurate, iar culorile pot fi transpuse sonor sub forma timbralității, nuanțelor dinamice și a efectelor instrumentale.

Fondat în anul 2020 din dorința de a promova muzica modernă și contemporană, Ensemble Couleurs s-a conturat într-un cadru vibrant al muzicii contemporane – Festivalul A Tribute to György Ligeti in his Native Transylvania, coordonat de conf. univ. dr. Bianca Țiplea Temeș. Având ca fundament conceptual ideea culorilor sonore obținute prin politimbralitate, ansamblul Couleurs surprinde spectatorii prin anvergura componenței sale (având 12 membri în total, prezenți cu toții în turneu!) și diversitatea instrumentelor incluse, care presupun un efort deosebit la nivel logistic și organizatoric: Ramona Murariu și Carina Coste – flaut, Sergiu Cebotari – clarinet, Sanda Răileanu – harpă, Alex Lazăr – pian, Toni Vîntur – percuție, Sonia Vulturar, Ana-Teodora Buia, Francesco Ionașcu – vioară, Fodor Lilla Dorottya – violă, Adela Hania Moldovan – violoncel. Cei 11 instrumentiști menționați sunt coordonați de fondatorul ansamblului, Alexandru Ștefan Murariu, omul care a demarat acest frumos proiect, reușind să transforme un ideal artistic în realitate concretă: a creat un ansamblu tânăr, motivat, le-a transmis membrilor propriul său avânt și bucuria de a cânta, a conceput o asociație culturală, și-a construit o echipă de oameni dornici să lucreze cu eficiență și profesionalism, a organizat un turneu național și… au pornit la drum!

Absolvent al întregului ciclu de studii din cadrul Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, Alexandru Ștefan Murariu are deja o bogată activitate componistică, câștigând premii importante, dintre care trebuie menționate: în anul 2018, Premiul al III-lea la Concursul de Compoziție – Muzică Vocal-Simfonică organizat de Filarmonica de Stat Arad, Premiul Special al UCMR la Concursul de Creație Corală „Vox Mundi”, Trofeul Innersound pentru cea mai bună muzică în cadrul festivalului InnerSound; în anul 2017, Premiul Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor Români, Filiala Cluj; Premiul I la Concursul Național de Compoziție „Lăudați pe Domnul”, Ediția a XI-a; în anul 2016, Premiul al III-lea la Concursul Național de Compoziție „Lăudați pe Domnul”, Ediția a X-a; Premiul pentru compoziție în memoria Nadiei Boulanger, Fontainebleau, Franța; în 2015, Premiul I la Concursul Internațional de Compoziție „Sigismund Toduță”, Ediția I. Cele mai importante și onorante reușite ale sale sunt premiile de compoziție obținute la Concursul Internațional „George Enescu” în anii 2014 și 2018, cu lucrările El Niño (secțiunea muzică de cameră) și Concert pour clarinette et orchestre (secțiunea muzică simfonică). Creația lui Alexandru Murariu cuprinde lucrări camerale, vocale și simfonice, alături de incursiuni în muzica spațializată și cea de film. Îndeletnicirea sa creativă este completată de cea didactică în cadrul departamentului de Compoziție muzicală și dirijat al ANMGD din Cluj-Napoca.

În anul 2021, ansamblul Couleurs a fost invitat să concerteze în cadrul celei de-a XVI-a ediții a Festivalului Internațional Meridian – „Planetarium” și în cadrul celei de-a doua ediții a Festivalului de Muzică Contemporană „Brave New Music” de la Sibiu. Repertoriul ansamblului cuprinde creații românești și internaționale (unele prezentate în primă audiție absolută) ale compozitorilor Áron Török-Gyurkó, Sonia Vulturar, Tudor Feraru, Alexandru Murariu, Aurelian Băcan, Adrian Borza, Adrian Pop, Aurel Stroe, Ghenadie Ciobanu, Doina Rotaru (Ro), Eric Moe (SUA), Alexandre Jamar, Maurice Ravel (Franța), Beat Furrer (Austria).

Turneul organizat în acest an de Asociația Culturală Sound Borders a fost intitulat ,,Aniversări”, datorită frumoaselor vârste împlinite de compozitorii celebrați – Áron Török-Gyurkó (33), Dan Dediu (55), Cornel Țăranu (88)la care se adaugă omagiul adus lui  Iannis Xenakis, de la a cărui naștere se împlinesc 100 de ani. Orașele în care ansamblul Couleurs a poposit sunt Iași (7 noiembrie), București (8 noiembrie), Sibiu (9 noiembrie), Timișoara (10 noiembrie) și Cluj-Napoca (11 noiembrie), astfel încât membrii formației au întreprins un periplu sinuos și obositor, dar atât de provocator și atractiv pentru iubitorii de muzică bună, devenind ei înșiși adevărate „culori nomade” ale culturii muzicale românești contemporane.

Turneul a avut și o misiune educativă, având în program atât concerte, cât și ateliere de discuții cu tinerii muzicieni din școli, colegii, universități de specialitate, cu scopul de a-i iniția și ghida în universul muzicii contemporane. Aceste întâlniri au fost gândite și realizate de compozitorul Alexandru Murariu, care este totodată directorul artistic al evenimentului și dirijorul formației Ensemble Couleurs. În cadrul popasului prevăzut la Iași, Alexandru Murariu a realizat o succintă prezentare a muzicii noi, a procesului de compunere a unei lucrări, a colaborării dintre compozitor, dirijor și interpret, însoțind fiecare etapă a discuției cu exemple muzicale live interpretate de membrii ansamblului. Astfel, am audiat câteva fragmente edificatoare din lucrări muzicale consacrate, adaptate din punct de vedere instrumental și timbral la componența formației: partea a II-a, Andante cantabile con moto, din Simfonia I de Beethoven, preludiul Voiles (orchestrat) și Preludiul la după-amiaza unui faun de Cl. Debussy, prima miniatură din 10 piese pastorale de Aurel Stroe, Țiituri de Adrian Pop (lucrare bazată pe tipuri diverse de acompaniament folcloric), Le reflet pentru vioară și pian de Alexandru Murariu (lucrare comandată în cadrul proiectului „N-Escu”, ediția a III-a, 2018), Cloks pentru clarinet, fagot, vioară, pian, chitară și percuțiede Doina Rotaru, urmate de un preview al concertului din seara aceleiași zile, prin scurte fragmente extrase din lucrările incluse în program.

Concertul a avut loc în aceeași sală „Eduard Caudella”, începând cu orele 17,30 și a debutat cu o secțiune a cunoscutei suite pentru percuție Rebonds A și B pentru percuție, de Iannis Xenakis. Compusă între anii 1987-1989 pentru percuționistul Sylvio Gualda, suita lui Xenakis cuprinde două părți denumite A și B, caracterizate printr-o mare virtuozitate în care impresia generală ne trimite către perceperea mai multor surse sonore. A doua parte, cea audiată în cadrul concertului, este alcătuită la rândul său din două secțiuni, prima constituită prin alternanța instrumentelor mici (bongos, Tumba) cu sonoritatea puternică a tobei mari și a tom-tom-ului, iar cealaltă secțiune evidențiindu-se prin woodblocks-urile care intră treptat în dialog cu restul instrumentarului. Deși este o lucrare destinată unui ansamblu de percuție, întregul discurs este interpretat de un singur instrumentist, care are misiunea provocatoare de a evidenția anumite teme cu profil ritmic, recognoscibile pe parcursul lucrării, conducând discursul spre un final culminant cu multă nervozitate și agitație în acumularea energiei. Interpretarea lucrării de către percuționistul Toni Vîntur a fost însoțită de un concept vizual cu impact deosebit asupra publicului prin atmosfera creată în sală prin reducerea luminii și folosirea unor dispozitive verticale ce reacționau la efectele sonore percepute prin aprinderi intermitente a unor stimuli luminoși de culoare albastră.

A doua lucrare interpretată a fost Kerkyra trio pentru clarinet, violă și pian, compusă de Cornel Țăranu (n. 1934) în perioada anilor 2000-2001. Titlul Kerkyra reprezintă o variantă a denumirii insulei Corfu din estul Greciei, lucrarea având la bază un material reluat prin repetare și variație, fără să fie dezvoltat pe parcurs. Planurile sonore interpretate de clarinet și violă sunt deseori sincronizate și construite prin mișcare contrară, conturând un discurs șerpuitor, sinuos și aflat într-o constantă desfășurare sonoră, asociată efectelor particulare realizate la pian, similare unor sonorități fragmentate, întretăiate cu intervențiile melodice ale celorlalte instrumente. Având șansa să studieze la Darmstadt între anii 1968-1969 cu György Ligeti, Bruno Maderna și Christoph Caskel, Cornel Țăranu și-a început ulterior cariera academică la Academia de Muzică din Cluj-Napoca, devenind în 1990 vicepreședintele Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România. A fost premiat în repetate rânduri de către Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România (1972, 1978, 1981, 1982 și 2001), iar în 1993 a fost ales membru corespondent al Academiei Române, al cărei membru titular este din 2012. În 2004 a primit Ordinul Meritul Cultural, în grad de Ofițer, iar în anul 2008 a câștigat prima ediție a Premiilor Naționale pentru Arte, la categoria „Muzică”, pentru opera Oreste–Oedipe, realizată după libretul lui Olivier Apert.

Următoarea lucrare audiată a fost compusă de Alexandru Murariu în perioada izbucnirii conflictului ruso-ucrainean, având titlul Frontieres pentru ansamblu (2022) și fiind prezentată la Iași în primă audiție absolută. Cu toate că are indicii de idei programatice atât prin titlu, cât și prin denumirea secțiunii I (Shells from across the border), compozitorul a precizat că și-a dorit doar sugerarea unor puncte de plecare în crearea unei muzici prin care să exploreze spațialitatea sonoră și să depășească anumite frontiere existente (între interpreți și scenă, între audierea unui concert tradițional și experiența perceperii sonorităților împrejurul sălii, frontiere dintre oameni și poate chiar dintre culturi). Astfel, dispunerea a cinci dintre cei unsprezece instrumentiști în lateralele sălii și în spatele publicului (ceilalți rămânând pe scenă) a permis un alt mod de receptare a muzicii audiate, sugerând metaforic granițele spațiului acustic. Din punct de vedere al organizării materialului sonor, lucrarea Frontieres este construită sub forma unui lanț cu o repriză falsă și cu inversarea derulării în timp a materialului muzical expus anterior.

Cea de-a patra creație inclusă în programul concertului aparține compozitorului Áron Török-Gyurkó (născut în 1989), lucrare intitulată Origo pentru ansamblu și compusă în acest an. Preocupările sale vizează dezvoltarea unei noi direcţii extreme în stilistica componistică, prima sa creație orchestrală fiind o lucrare complexă concepută pentru 48 de voci. Muzica lui se bazează în general pe un limbaj total cromatic, uneori cu ușoare aluzii gravitaţionale, fiind construită prin abordarea liberă a formei arhitectonice, cu anumite reflexe tipice de modelare a articulaţiei muzicale. Lucrarea Origo este gândită ca o explorare a spectrului sonor până la saturația completă prin obținerea zgomotului alb, atingând o fază de stagnare contemplativă a întregului arsenal timbral și coloristic. Această stază sonoră cauzată de fluxul aerului sau de o rezonanță densă metalică va da naștere unor sonorități mai clare cu înălțimi detectabile și desfășurări ritmice individuale. Rezultatul auditiv constă în obținerea unei succesiuni de creșteri și descreșteri ale intensității, aglomerări și rarefieri de efecte, percepute sub forma unor valuri modelate în însăși fizionomia sunetelor. Datorită acestor tehnici de compoziție folosite, Alexandru Murariu îl consideră pe colegul său de breaslă un veritabil „sculptor” în sunete, după cum s-a exprimat în prezentarea programului.

Concertul s-a încheiat cu o altă lucrare interpretată în primă audiție absolută, compusă de Dan Dediu în acest anspecial pentru ansamblul Couleurs, denumită sugestiv Refrains icastiques I pentru ansamblu. Titlul face referire la principiul formei de rondo, abordat însă și din perspectiva unei teme cu variațiuni hors temps, deoarece toate secțiunile sunt gândite și tratate ca potențiale refrene, pornind de la tema de bază în care numărul sunetelor crește și descrește succesiv. Refrenele sunt considerate de compozitor icastice, având capacitatea de a reprezenta realitatea în imagini artistice prin pregnanța lor ritmico-melodică, prezentând versiuni deformate ale unei teme recognoscibile și sinuoase, datorită mersului surescitat, alunecos și, cu toate acestea, foarte precis în sincronizarea verticală a instrumentelor. Lucrarea folosește frânturi muzicale într-un mod caleidoscopic, ideea de bază fiind „interșanjabilitatea formală”. Refrenele sugerate prin titlu vizează de fapt transformarea prin repetiție a diferitelor secțiuni ale formei.

Concertul susținut la Iași de ansamblul Couleurs ne-a încântat prin profesionalismul proiectului, entuziasmul echipei de organizare și al membrilor formației, prin bucuria de a cânta și de a transmite publicului energia lor „colorată” cu emoții vibrante! Avem nevoie de asemenea evenimente revigorante, care să ne încarce sufletele cu entuziasm și delectare!

Felicitări tuturor și mult succes în continuare!

Lect. univ. dr. Mihaela Balan, UNAGE Iași

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *