Personalitate a vieții muzicale românești, Iosif Sava l-a descris pe Cristian Mandeal în emisiunea „Magia seratelor muzicale” ca fiind “unul dintre cei mai modești artiști ai țării”, în timp ce Mandeal însuși a afirmat că “modestia mea nu este a unui om care se retrage din fața cortinei, eu aștept ca să fiu întrebat ce am făcut”.[1]

.

Cristian Mandeal este un dirijor mult apreciat în țară și pe plan internațional. Studiile la Conservatorul “George Enescu” din București, la Berlin, colaborarea cu Filarmonica din München l-au ajutat să-și formeze și să-și dezvolte concepția interpretativă. Influența lui Erich Bergel a fost hotărâtoare, marcând evoluția în ceea ce privește decodarea înțelegerii partiturii. Și-a dezvoltat abilitățile prin studierea interpretărilor unor dirijori importanți precum Sergiu Celibidache și Herbert von Karajan. Cristian Mandeal a studiat multe idei, stiluri ale conducătorilor de orchestră pe care i-a întâlnit de-a lungul timpului. Totuși, și-a păstrat stilul distinct de interpretare, bazat pe combinația dintre sensibilitate și gândire muzicală.

Pedagogul Constantin Bugeanu l-a influențat puternic. A fost mentor, prieten al tânărului dirijor, l-a încurajat să cerceteze, să interpreteze compozițiile lui Enescu, să se concentreze asupra muzicii de cameră, să lucreze cu instrumentiști aflați la începutul carierei. Așa se explică organizarea unor proiecte educaționale și colaborarea îndelungată cu tineri soliști. Constantin Bugeanu a mai avut impact semnificativ asupra stilului interpretativ și gusturilor discipolilor săi.

Prietenia de o viață, admirația pentru pianistul Radu Lupu l-au determinat să renunțe la cariera pianistică, spre a se dedica artei dirijorale.

Trebuie menționate colaborările cu orchestre cunoscute cum sunt cele din Berlin, Viena, Londra, din Franța și Spania, a fost invitat la festivaluri importante: cele de la Salzburg și Lucerna, a ocupat poziții de dirijor principal la Filarmonicile din Oslo și Tel Aviv.

La inițiativa lui Cristian Mandeal, în 1995, filarmonica „George Enescu” a înregistrat șapte discuri cu lucrări ale celui mai important compozitor român și nouă ópus-uri de Brahms în urma unui contract cu ARTE NOVA din München, pentru a sărbători centenarul din 1997 al autorului german din 1997. Proiectul a adus recunoaștere și promovare internațională orchestrei bucureștene.

Dirijorul este cunoscut pentru rigoarea, atenția la detalii și elaborarea sonor-estetică. Compozitorii români pe care i-a ales frecvent în programele de concert au fost, au rămas George Enescu, Pascal Bentoiu, Adrian Iorgulescu, Teodor Grigoriu. Versiunile simfoniilor și operei „Oedip” de Enescu sunt considerate printre cele mai reușite. Una dintre variantele capodoperei enesciene de teatru liric a fost realizată în timpul festivalului de la Edinborough.

[…] eu conduc repetițiile într-un mod mai puțin specific: în sensul în care pornesc de sus în jos, nu de jos în sus. Fa diez dacă este fals în prima repetiție nu mă deranjează. Mă deranjează, în schimb, dacă orchestra doar citește mecanic textul din partitură, dacă nu se apropie de ceea ce ar trebui să semnifice muzica din acea partitură. Pentru mine, repetiția pornește de la semnificația, de la sensul muzical pe care doresc să-l ating. [2]

Într-un interviu din 2021 cu muzicologul și publicistul Alex Vasiliu, Cristian Mandeal a sugerat că, pentru a fi considerat compozitor universal, lui Enescu trebuie să i se recepteze calitățile eminamente naționale. Este prea europenizat, i se descoperă prea puțin rădăcina absolut originală.[…].[3] El mai afirmă că acest aspect este neglijat de interpreții străini și de criticii muzicali care îl compară tot timpul cu contemporanii lui Enescu din vestul Europei. Pentru a-l înțelege și aprecia la justa valoare, trebuie să fim conștienți de natura profund românească a operei sale.

Cristian Mandeal se distinge prin alcătuirea și originalitatea interpretării programelor simfonice. Criteriile sale de alegere sunt complexitatea și atractivitatea scriiturii orchestrale, ce pot dovedi calitățile ansamblului orchestral, grija pentru crearea unei atmosfere speciale, modelarea sonorității individuale și de grup. Așa se explică interpretările rafinate, expresive, care au impresionat publicul, critica de specialitate.

Discografie selectivă Cristian Mandeal

· Anton Bruckner – Complete Symphonies, Cluj-Napoca Philharmonic Orchestra (înregistrări 1984-1989), Electrecord/Tobu Recordings, 10 cds, 2013

· Johannes Brahms – 4 Symphonies. Overtures. Haydn Variations. Hungarian Dances, „George Enescu” Bucharest Philharmonic Orchestra, Arte Nova Classics, 4 cds, 2000

· George Enescu – Symphony No. 1 Eflat major, op. 13. Suite d’Orchestre No. 1. Intermède Op. 12, “George Enescu” Bucharest Philharmonic Orchestra, Arte Nova, 1996

· George Enescu – Rhapsody No. 2. Symphony No. 2, “George Enescu” Bucharest Philharmonic Orchestra, Arte Nova, 1996

· Pascal Bentoiu – Simfonia a VI-a op. 28, „Culori”, Orchestra Filarmonicii din Cluj, în Pascal Bentoiu – Opt simfonii și un poem, CD 3, Electrecord, 2010

· Cornel Țăranu – Contemporary Music. Symphonies (Simfonia a IV-a “Ritornellos”), Orchestra Filarmonicii din Cluj, 2002

· Filarmonica „George Enescu” – Astăzi, CD aniversar – 140 de ani, Corul și Orchestra Simfonică, Orchestra de Cameră a Filarmonicii, Colecțiile Cotidianul, Simfonica Special, 2008

· Orchestra Română de Tineret, Dirijor Cristian Mandeal, Enescu – Rogalski – Silvestri – Dumitrescu – Bartók – Dinicu, Casa Radio, 2014

Fragmente din lista discografică alcătuită de Alex Vasiliu Revista MUZICA nr. 6/2022 pg. 99-100


[1] https://www.youtube.com/watch?v=GS0dFhUuA04&ab_channel=TVR Magia seratelor muzicale Iosif Sava cu Cristian Mandeal (@TVR Cultural)accesare B. S.10.01.2023 10:30

[2] Alex Vasiliu: Cristian Mandeal – A găsi noi și noi resurse pe care muzica le poate oferi, este prima misiune fundamentală a unui mare dirijor, Revista Muzica Nr. 6/ 2022, pg. 91.

[3] Alex Vasiliu: Cristian Mandeal A găsi noi și noi resurse pe care muzica le poate oferi, este prima misiune fundamentală a unui mare dirijor, Revista Muzica Nr. 6/ 2022, op. cit. pg. 96.

.

Bianca Scutariu, anul IV, Muzicologie

Coordonator Jurnalism Muzical: prof. dr. asociat Alex Vasiliu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *