Coordonator Practică muzicologică: lect. univ. Mihaela Balan

Ajuns la cea de-a V-a ediție, CLASSIX a devenit un festival de referință și un eveniment internațional de prestigiu, aducând la Iași artiști, interpreți, dirijori, manageri și organizatori de alte manifestări consacrate. Scopul festivalului este de a redefini imaginea muzicii așa-numite „clasice”, de concert, printr-o abordarea sincretică, interdisciplinară a muzicii alături de alte arte, prin adaptarea trăsăturilor tradiționale la gusturile contemporane, stimulând apropierea noilor generații de ascultători de muzică și insuflând entuziasm în viața culturală a orașului.

Prin abordarea unor repertorii muzicale și teme generice care înglobează atât tradițiile locale, cât și cele europene, festivalul promovează diversitatea culturală și valorile patrimoniului național într-un context internațional. Prestigiul Iașului ca centru artistic deosebit în țară este revitalizat prin promovarea unor artiști poate necunoscuți publicului român, care s-au remarcat însă la nivel internațional, aducând o contribuție semnificativă la întreaga experiență oferită de festival.

În ultima zi a festivalului organizat la Iași, pe 25 februarie 2024, a avut loc evenimentul intitulat Classix Desire care a materializat aspiraţiile exprimate anterior de către organizatori în cadrul festivalului şi le-a transpus într-un spectacol de gală în care pasiunea pentru libertate, conexiunea cu natura şi arta dansului s-au împletit într-o fascinantă fuziune artistică.

.

Concertul Classix Desire a avut loc în sala Unirii a Cinematografului ieșean „Victoria”, aducând în scenă Duo-ul Bandini & Chiacchiaretta(Italia), ansamblul Classix Collective (România), pe interpreții Max Artved (oboi, Danemarca), Jean-Baptiste Doulcet (pian, Franța), Sabin Penea (vioară, România), Dragoș Cantea (pian, România), Ioana Chiriac (pian, România), Gabriel Bîrjovanu (tenor, Norvegia/România). Programul a reunit lucrări diverse, din secolele XIX-XXI, aparținând unor compozitori de origine daneză, norvegiană, română, argentiniană.

Concertul a debutat cu Cvartetul cu oboi, K.V. 370 (1781) de W. A. Mozart, despre care istoricii au dedus din sursele cercetate că a fost compus pentru oboistul Friedrich Ramm în contextul unei călătorii la München. Alcătuit din trei mișcări, după modelul tradițional Allegro-Adagio-Allegro, cvartetul exprimă personalitatea dinamică, pregnantă și totodată lirică a geniului mozartian.

Ansamblul Classix Collective, recent format cu ocazia ediției din acest an a festivalului, este constituit din artiști instrumentiști ieșeni (Bogdan Onofrei – vioară, Cătălina Toma – violă, Sebastian Vîrtosu – violoncel) care și-au dorit să revoluționeze experiența concertelor de muzică clasică. Repertoriul a fost adaptat conceptelor artistice ale festivalului, care au vizat în cadrul ediției 2024 tema descoperirii dorinței, abordând astfel lucrări contemporane și experimentale. Max Artved este un oboi recunoscut ca solist virtuoz și muzician de cameră deopotrivă. Între 1991 și 2010, a ocupat poziția de oboist principal în Orchestra Simfonică Națională Daneză cu care a călătorit în întreaga lume, înregistrând numeroase simfonii de referință, compuse de Ludwig van Beethoven, Gustav Mahler Carl Nielsen. A doua mișcare a cvartetului mozartian – Adagio –, a oferit invitatului oportunitatea de a-și etala calitățile expresive și abilitățile tehnice, impresionând publicul și invitând la introspecție prin melodismul, căldura și eleganța temelor.

.

Programul a continuat cu Piesele-fantezii pentru oboi și pian, op. 2 de Carl Nielsen (1865-1931), realizate sub forma unui aranjament pentru oboi și trio de coarde de compozitorul contemporan Hans Abrahamsen (n. 1952). Cele două mișcări componente, Romance și Humoreske au fost dedicate oboistului Olivo Krause (1857-1927), iar aranjamentul ulterior pentru oboi și trio de coarde realizat de Hans Abrahamsen a conferit o nouă dimensiune acestei lucrări, adaptată pentru un ansamblu de cameră, valorificând potențialul bogat al interacțiunii dintre oboi și cordofone. Lucrarea este un exemplu remarcabil al abilităților lui Nielsen de a crea melodii expresive și armonii sugestive încă din etapa sa de tinerețe, având puterea de a capta atenția muzicienilor și a publicului până în zilele noastre.  

.

Concertul a continuat cu două lucrări de inspirație folclorică românească și din muzica americană de divertisment din creația îndrăgitului compozitor român Sabin PăutzaJoc de doi din Banat și Divertimento nr. 3, Charleston – ambele fiind interpretate la pian, la patru mâini, de către Dragoș Cantea și Jean-Baptiste Doulcet. Creația acestuia l-a consacrat deopotrivă în țară și peste hotare, până dincolo de ocean, prin sinteza dintre particularitățile de limbaj, stil, expresie dintre folclorul românesc și diferitele genuri specifice culturilor vest-europene și nord-americane. Jocul din Banat a încântat audiența prin ritmurile vii și melodiile dansante ale muzicii tradiționale din Banat, contextul artistic devenind stimulativ și încurajând spectatorii intre în atmosferă, să se simtă conectați cu spațiul etnic bănățean. Pe de altă parte, Divertimento nr. 3 – Charleston a adus un constrast stilistic prin proiectarea sonoră a unor crâmpeie din epoca jazz-ului și a dansului atât de popular în anii 1920. Cei doi pianiști au avut o colaborare provocatoare și o prezență scenică strălucitoare prin precizia interpretării, profesionalismul și magnetismul resimțite în sală, aducând în prim-plan universul vibrant și plin de culoare al muzicilor folclorice și de divertisment, atât de măiestrit valorificate și prelucrate de către Sabin Păutza.

.

Călătoria propusă în cadrul concertului Classix Desire a continuat cu o oprire în universul sonor al culturii norvegiene, prin interpretare a două dansuri compuse de Edvard Grieg. Extrase din suita orchestrală Peer Gynt și transcrise pentru pian la patru mâini, Dansul norvegian nr. 1 și Dansul norvegian nr. 2 au conturat un traseu imaginar deosebit de plastic prin peisajele pitorești ale Scandinaviei și în dimensiunea fictivă a piesei de teatru scrise de Henrik Ibsen, din care s-a inspirat E. Grieg. Prin interpretarea lui Dragoș Cantea și a pianistului francez Jean-Baptiste Doulcet, cunoscutele teme au dobândit noi valențe timbrale și coloristice în ipostaza celor două transcripții pentru pian, care au avut un impact pregnant asupra publicului prin energia degajată și bucuria transmisă.

Întrucât muzica lui Edvard Grieg are calități extraordinare ce i-au asigurat perpetuarea notorietății sale și în secolele XX-XXI, programul serii a continuat cu alte trei piese din ciclul Melodies of the heart (Melodiile inimii, op. 5, din 1864). Latura romantică și profund lirică a compozitorului nordic a fost subtil exprimată în miniaturile En Svane (Lebăda), To brune øjne (Doi ochi căprui) și Jeg elsker dig (Te iubesc!), prin sinergia dintre vocea puternică și totodată sensibilă a tenorului Gabriel Bîrjovanu și acompaniamentul rafinat, atent construit de pianista Ioana Chiriac, generând o experiență muzicală memorabilă pentru auditori.

.

Una dintre surprizele concertului a fost lucrarea interpretată în primă audiție la Iași, A Mountain Vision pentru vioară și pian (1865), aparținând violonistului și compozitorului norvegian Ole Bull (1810-1880). Percepția subiectivă a acestui muzician mai puțin cunoscut în spațiul central-sud-european s-a evidențiat sub forma unui tablou muzical bogat în culori sonore și nuanțe expresive, permițând o experiență auditivă captivantă și emoționantă. În contextul lumii actuale, o astfel de lucrare oferă ascultătorilor șansa reconectării cu frumusețea și măreția naturii prin intermediul muzicii. În interpretarea violonistului Sabin Penea și a pianistului Dragoș Cantea, lucrarea a reflectat pasiunea pentru muzică și talentul lui Ole Bull, precum și vibrația trăirilor sale determinate de peisajele muntoase ale Norvegiei.

.

*  *  *

Partea a doua a concertului de gală Classix Desire a fost dedicată omagierii compozitorului și acordeonistului Astor Piazzolla (1921-1992), o personalitate marcantă a muzicii argentiniene și cunoscută pe întregul mapamond datorită „revoluției” aduse în genul de tango prin crearea stilului Nuevo Tango. Cele șapte lucrări incluse în programul concertului, Bandoneon, Ave Maria, Zita, Adios Nonino, Suite de Maria de Buenos Aires, Invierno Porteño și Libertango au evidențiat îmbinarea unor elemente ale muzicii europene (tehnici polifonice, armonie intens cromatizată) cu sonorități latino-americane, jazzistice și cu tehnici de improvizație la diferite instrumente.

.

Compozițiile lui Piazzolla au fost intercalate cu lucrări semnate de Agustin Bardi (1884-1941) – Gallo Ciego și Maximo Diego Pujol (n. 1957) – Nubes de Buenos Aires, care au pus și mai pregnant în valoare farmecul muzicii argentiniene în maniera unor interludii pline de culoare, vivacitate, exuberanță. Duo-ul instrumentiștilor italieni Giampaolo Bandini (chitară) & Cesare Chiacchiaretta (bandoneon) a încheiat seara memorabil. Astfel, a doua parte a concertului a fost gândită și s-a resimțit ca un eveniment aproape autonom, unitar, alternant și simetric, pe baza creațiilor compuse de muzicieni care au activat deopotrivă ca interpreți și creatori. Acest „eveniment în eveniment” a fost perceput ca un veritabil periplu muzical prin cultura argentiniană, cu efect revelator asupra spectatorilor care au răsplătit artiștii cu aplauze prelungite și ovații entuziaste.

.

Classix Festival este o ilustrare elocventă a perenității muzicii clasice, demonstrând vitalitatea, energia și forța extraordinară pe care o deține aceasta, având capacitatea de ajunge în sufletele tuturor ascultătorilor, deopotrivă tineri și mai puțin tineri, prin integrarea muzicii în peisajul cultural contemporan și asocierea artelor în diferite ipostaze pline de viață și culoare.

Dragoș Cantea ne demonstrează, prin fiecare ediție a festivalului pe care l-a creat, faptul că muzica este o forță, un fenomen viu într-o continuă reinventare, că un vis poate deveni realitate prin autodepășire constantă, asumarea unor responsabilități dincolo de formarea și dezvoltarea muzicală, prin consecvență, dedicare și profesionalism!

Îi felicităm pe organizatori, participanți, voluntari și așteptăm cu nerăbdare următoare ediție!!

.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *