În data de 5 iunie 2025, de la orele 18:30, albastrul celest și unic de la Voronețul Bucovinei a fost adus la Iași, în „Sala Voievozilor” a Palatului Culturii, prin intermediul sonorităților înălțătoare prin omogenitate, echilibru și rafinament ale Coralei „Ciprian Porumbescu”, aflată sub bagheta lui Alexandru Semeniuc. Evenimentul cultural-artistic a fost inclus în seria de concerte intitulate „in memoriam Ciprian Porumbescu” și desfășurate în prima săptămână a lunii iunie în orașele Botoșani, Iași și Suceava, în zilele de 4, 5 și 6 iunie, având ca scop promovarea culturii muzicale din Bucovina. De asemenea, o altă finalitate a acestor concerte a fost strângerea de fonduri pentru participarea coralei la European Choir Games 2025, competiție care se va desfășura la Aarhus (Danemarca), între 28 iunie și 6 iulie 2025.

.

Programul ales cu atenție, cuprinzător și provocator prezentat publicului ieșean, a fost alcătuit din 16 lucrări, majoritatea semnate de „ocrotitorul” artistic al coralei. Pe lângă aducerea în atenția publicului a unor ópus-uri mai puțin cunoscute ale lui Ciprian Porumbescu (1853-1883), au fost interpretate lucrări semnate de alți mari compozitori români de muzică corală. De asemenea, prin introducerea a două momente artistice din creația lui Eugen Doga pentru voce și pian, s-a marcat trecerea la cele veșnice din ziua de 3 iunie 2025 (la vârsta de 89 de ani) a maestrului din Republica Moldova.

Concertul a fost deschis de o lucrare semnată de compozitorul născut la Șipotele Sucevei (din regiunea Cernăuți, aflată pe atunci în componența Imperiului Austriac). Partitura Cât îi Țara Românească de Ciprian Porumbescu, descrie portretul unei „ființe femeiești”, de o frumusețe răpitoare. Mesajul de dragoste, înveșmântat cu diferite comparații dintre calitățile iubitei și diferite imagini din natură, ilustrează măiestria compozitorului în evidențierea acestei ipostaze laice abordate. Acompaniamentul instrumental al acestei lucrări și a tuturor titlurilor cu intervenții din zona orchestrală, a fost substituit și realizat prin interpretarea pianistei Adina Alupei, maestru corepetitor al Operei Naționale Române din Iași.

Imaginea arhaică a fost extinsă prin arhi-cunoscuta lucrare corală cu acompaniament de pian Chindia, semnată de Alexandru Pașcanu (1920-1989). Ritmurile specifice folclorului românesc au fost interpretate de Corala „Ciprian Porumbescu” într-o manieră stilistică și estetică veritabilă, respectând cerințele stilistice și detaliile tehnice ale partiturii.

Revenirea la creația compozitorului bucovinean a fost marcată de prezentarea unei partituri mai puțin cunoscută publicului: Foicică mărăcine. Prin interpretarea emoționantă a sopranei Ana Cebotari, acompaniată de corala suceveană, dorul imortalizat sonor de Ciprian Porumbescu a fost resimțit ca un sentiment crucial în lucrarea a cappella, prin ideile melodice cantabile și pedalele armonice ale corului.

.

Un alt moment dedicat cântecului de dragoste, de această dată în ipostază solistică, a fost realizat de tenorul Nicolae Ilincăi. Reînviind subiectul dorului, cu nuanțe subtile de satiră, Aria candidatului din comedia Candidatul Linte a fost pusă în scenă de artistul liric al Corului Filarmonicii de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca, acompaniat de pianista Adina Alupei. Astfel, o nouă partitură de Ciprian Porumbescu, mai puțin știută de publicul larg, a beneficiat de o entuziastă apreciere a auditoriului prin aplauzele furtunoase.

Complexitatea timbralității vocale nu era străină compozitorului născut la Șipotele Sucevei. Prin serenada Dormi ușor, interpretată de soprana Ana Cebotari, Corala „Ciprian Porumbescu” și pianista Adina Alupei, s-a putut observa geniul creator al autorului în vederea diversificării materialului sonor, pornind de la o idee simplă, vibrantă, cu mult potențial în tratarea melodico-armonică de pe parcurs.

Adăugarea partiturii Floare Albastră în șiragul lucrărilor din program nu a fost deloc întâmplătoare. Compusă de Vasile Spătărelu (1938-2005), consacrata compoziție bazată pe versurile lui Mihai Eminescu a reînviat, sub bagheta lui Alexandru Semeniuc, sentimentele de iubire și nostalgie în inimile ascultătorilor. Momentul solistic emoționant, în interpretarea sopranei Daniela Goria – artist liric al Corului Academic „Gavriil Musicescu” (Filarmonica de Stat „Moldova” din Iași) – a impulsionat publicul să reflecteze asupra sentimentului pur, sincer și imposibil de îngrădit: iubirea.

În viziunea lui Nicolae Gîscă (n. 1942), una din celebrele compoziții pentru vioară și pian ale lui Grigoraș Dinicu (1889-1949) a căpătat noi valențe, fiind adaptată pentru ansamblu coral. Astfel, partitura Hora staccato, interpretată de Corala „Ciprian Porumbescu”, a ilustrat dinamic tabloul lăutarilor de demult prin textul onomatopeic și ritmurile specifice tarafurilor. Precizia ritmică și intonațională a fost apreciată prin aplauzele rezonante în eleganta sală de concert care a fost umplută de publicul numeros și entuziast.

.

Comemorarea maestrului Eugen Doga (1937-2025) s-a realizat printr-un moment reculegere, înveșmântat muzical în sonorități ce subliniază emoții sincere, precum tristețea, nostalgia, dorul, admirația și aprecierea. Interpretarea partiturii Te știam numai din nume de către soprana Ana Cebotari și pianista Adina Alupei, a mișcat publicul până la lacrimi. Deși momentele de reculegere se țin în tăcere, acest act de comemorare prin muzică a evidențiat importanța compozitorului moldovean nu doar în Republica Moldova, ci și la nivel internațional.

În universul muzicii populare, doina, de obicei a unui autor necunoscut, este o manifestare directă a sentimentelor de dor, jale, înstrăinare, revoltă, tristețe, iubire, regret, etc. Astfel, lucrarea Frunză verde mărgărit, în viziunea compozitorului Ciprian Porumbescu, a continuat emoțiile în scopul comemorării lui Eugen Doga. Modurile cromatice și armoniile rafinate  au dobândit adâncime în interpretarea răscolitoare a tenorului Nicolae Ilincăi, a Coralei „Ciprian Porumbescu” și pianistei Adina Alupei, care au accentuat trăirile auditoriului în „Sala Voievozilor”.

Un ultim moment dedicat trecerii în veșnicie a compozitorului moldovean în cadrul concertului in memoriam Ciprian Porumbescu de la Iași, a fost realizat prin interpretarea unei partituri pentru voce și pian. Lucrarea Pasăre cu pene albastre de Eugen Doga a ilustrat versurile pline de iubire ale scriitoarei Veronica Micle (1850-1889), create într-o manieră delicată și rafinată. Prin acest ópus, se remarcă actualitatea versurilor și a muzicii în contextul vremurilor noastre. Timpul scurs de la scrierea versurilor și a muzicii, prin raportare la veșnicie, reprezintă doar un număr de ani, geniul creator nefiind alterat de trecerea vremii. Astfel, comemorarea valorilor naționale și internaționale nu trebuie marcată doar la împlinirea unui anumit număr de ani, ci pe durata întregii vieți. Prin organizarea acestor momente artistice, soliștii invitați, alături de membrii coralei „Ciprian Porumbescu”, și-au arătat aprecierea și regretul pentru cel care a fost autorul celebrei lucrări intitulate Valsul Gramofon.

Intenția de apreciere a valorilor din lumea muzicii s-a materializat și prin interpretarea Suitei ,,Din cântecele Mariei Tănase”. Compozitorul Constantin Arvinte (1926-2021), folclorist consacrat și promotor al ethos-ului popular românesc, a adaptat pentru cor mixt o serie de cântece ale interpretei Maria Tănase (1913-1963), conferindu-le o nouă înfățișare sonoră. Interpretarea de înaltă ținută profesională și artistică a lucrării de către Corala „Ciprian Porumbescu”, atent ghidată de dirijorul Alexandru Semeniuc, a fost apreciată de auditoriul prezent printr-o lungă sesiune de aplauze.

Ultimul moment solistic din cadrul concertului in memoriam Ciprian Porumbescu a fost realizat de tenorul Nicolae Ilincăi și pianista Adina Alupei. Prin interpretarea unui moment mai puțin cunoscut din opereta Crai nou de Ciprian Porumbescu, Aria lui Leonaș a fost foarte apreciată de public datorită abilităților vocale impresionante ale solistului și mulțumită interpretării deosebite a pianistei.

.

Un alt fragment din opereta Crai nou a contribuit la crearea unei imagini de ansamblu asupra acesti lucrări scenice – momentul intitulat Rugăciune. Interpretarea acesteia a generat un context prielnic pentru o clipă de introspecție asupra artei corale din perioada secolului al XIX-lea. Modul sonor de exprimare, împreună cu particularitățile de stil și limbaj ale lui Ciprian Porumbescu au fost valorificate de vocile soliștilor Ana Cebotari, Daniela Goria și Nicolae Ilincăi, sprijinite de intervențiile omofone ale Coralei „Ciprian Porumbescu” și acompaniate instrumental de pianista Adina Alupei.

După intervenția lui Ionuț Vichentie Ilisoi, managerul „Coralei Ciprian Porumbescu”, s-au alăturat ansamblului alte trei coruri de copii și tineret: „Waldorfia” al Liceului Teoretic „Waldorf” din Iași, coordonat de prof. Daniel Popa, „Do Re Mi” al asociației din Miroslava cu același nume, îndrumat de prof. Corina Dumitru și Corul de Copii „Sing” al Academiei „Sing” din Iași, pregătit de prof. Elena Șvedchi.

.

Dintre ópus-urile semnate de Ciprian Porumbescu, nu a lipsit consacrata partitură interpretată atât pe scenă, dar mai ales în bisericile și mânăstirile din Bucovina: Tatăl nostru. Rugăciunea Domnească a beneficiat de o amplă punere în scenă datorită celor patru coruri participante, dând naștere unor momente emoționante, vibrante, pline de esență spirituală. Mulțumită acestui fapt, auditoriul prezent a participat discret, dar simțitor la rugăciunea comună, toți mulțumind Singurului Dumnezeu, Cel în trei Fețe.

Seria lucrărilor bine-cunoscute publicului din întreaga țară a continuat cu un ópus ce are în spate o istorie bogată. Partitura Cântă cucu are la bază un cântec de doliu din Bucovina, adaptat în 1904 de reputatul profesor Constantin Mandicevschi (1859-1933) cu scopul de a se plia pe versurile sale. În viziunea componistică a lui Tudor Chiriac (n. 1949), partitura interpretată de cele patru coruri a fost prezentă în sufletele, inimile și chiar pe buzele publicului prezent, încă de la primele note. Atmosfera emoționantă, răscolitoare, creată pe parcursul desfășurării cântecului popular românesc, a stârnit aprecierile furtunoase ale publicului.

Ultima parte a concertului caritabil in memoriam Ciprian Porumbescu a culminat cu aducerea în atenția publicului a deznodământului din prima operetă românească, semnată de compozitorul bucovinean. Laitmotivul Crai nou, în ultima scenă a lucrării, este înzestrat cu un caracter triumfal și impresionant, datorită scriiturii armonice dense, metricii ternare și nuanțelor dinamice mari.

La acest moment jubilatoriu au participat toți interpreții din cadrul concertului. Soliștii Ana Cebotari, Daniela Goria și Nicolae Ilincăi, în același gând cu interpreții corurilor „Ciprian Porumbescu”, „Waldorfia”, „Do Re Mi” și „Sing”, acompaniați de pianista Adina Alupei, au fost dirijați cu multă măiestrie de Alexandru Semeniuc, realizând un moment extraordinar, plin de însemnătate. Aplauzele și felicitările nu au încetat până ce ultimul corist nu a părăsit scena, fiecare spectator purtând în suflet ecourile acestui eveniment semnificativ.

.

* * *

După finalizarea programului artistic, dirijorul Alexandru Semeniuc mi-a oferit cu generozitate și modestie un interviu, în care mi-a răspuns la întrebările adresate, esențiale pentru mulți dirijori și tineri interpreți.

R.D.B: Ce v-a determinat să realizați manifestarea coral‑artistică din această seară?

A.S: Motivul principal a fost dorința de a onora memoria lui Ciprian Porumbescu, la 142 de ani de la trecerea lui la cele veșnice. Am văzut în turneul „in Memoriam Ciprian Porumbescu” — desfășurat la Botoșani, Iași și Suceava — o oportunitate unică de a readuce în atenție publicului lucrări emblematice ale compozitorului, alături de creații semnificative de alți compozitori români. În același timp, evenimentul servește drept campanie caritabilă pentru a sprijini participarea Coralei „Ciprian Porumbescu” la European Choir Games 2025 din Aarhus.

R.D.B: Care credeți că sunt principalele aspecte la care auditorul ar trebui să reflecteze după acest concert, în viziunea dumneavoastră?

A.S: După părerea mea, publicul ar trebui să plece în primul rând cu empatie culturală, rezultată din conexiunea emoțională cu esența compozițiilor lui Porumbescu, dar și cu valorile corale românești, reprezentate prin piesele corale și solistice. În al doilea rând auditoriul trebuie să mediteze la dedicarea și pasiunea pentru educație corală. Faptul că participarea a peste 300 de elevi din coruri școlare ,reprezintă o activitate care subliniază importanța formării generațiilor viitoare. Nu în ultimul rând, cei prezenți la concert ar trebui să militeze pentru solidaritatea culturală. Prin concerte de calitate, putem susține proiecte de anvergură precum participarea la Jocurile Europene Corale.

R.D.B: Din ce motive ați ales piesele interpretate în această seară?

A.S: Am selectat un program care îmbină lucrările reprezentative semnate de Porumbescu – pentru a evidenția autenticitatea, sensibilitatea și rafinamentul muzicii sale – și compoziții scrise de alți creatori români, pentru a ilustra un arc cultural național și a valorifica identitatea muzicală românească. De asemenea, momentele de muzică sacră și folclorică din repertoriul coralei asigură un echilibru între sacralitate și bucuria populară – principiu pe care l-am urmărit cu atenție în concursuri, precum World Choir Games.

R.D.B: Vă consultați cu cineva în vederea realizării unui nou repertoriu?

A.S: Da, colaborez constant cu echipa și cer sfatul unor profesioniști în domeniu, precum mentorul meu, conf. univ. dr. Bogdan Cojocaru. În plus, managerul și producătorul Ionuț‑Vichentie Ilisoi îmi oferă consultanță în alegerea repertoriului, echilibrarea programelor și coerența scenică a spectacolelor.

R.D.B. Spre ce culmi vă propuneți să îndrumați Corala „Ciprian Porumbescu”?

A.S. Obiectivul nostru este dublu. În primul rând, aspirăm în perpetuarea excelenței artistice prin menținerea standardelor ridicate — am obținut dubla medalie de aur la World Choir Games 2023 în Coreea de Sud și acum țintim spre European Choir Games 2025. Iar în al doilea rând, dorim promovarea identității culturale: să fim „ambasadorul muzical al Bucovinei”, purtând cu demnitate tradițiile corale românești la nivel internațional, prin peste 250 de concerte internaționale organizate până acum.

R.D.B: Cum reușiți să adunați oameni din patru județe ale Moldovei? Care este secretul dumneavoastră?

A.S: Secretul este o viziune comună: convingerea că muzica corală nu are frontiere administrative, ci unifică oameni prin pasiune. Prin colaborări cu ansambluri corale școlare și comunitare din Suceava, Iași, Botoșani și Neamț, oferim oportunitatea de a face parte dintr-un proiect artistic de excepție. Cheia este oferirea unui cadru profesional de apartenență, unde fiecare participant – fie elev, fie profesionist – se simte parte dintr-o echipă dedicată excelenței.

R.D.B: Sesizând pasiunea, dedicarea și reușitele dumneavoastră în domeniul artei corale, aș dori să vă întreb: ce le transmiteți coriștilor și dirijorilor care se află la început de drum?

A.S: Le spun: rămâneți consecvenți și curioși! Studiați cu pasiune, repetați cu atenție și folosiți fiecare experiență ca un pas spre perfecțiune. Colaborați — drumul coral nu e unul solitar, ci se construiește prin echipă. Nu vă temeți de competiții și public: sunt prilejuri de creștere, nu doar provocări. Am pornit și eu la început la fel, iar astăzi, alături de Corala „Ciprian Porumbescu”, mă bucur de realizări notabile la nivel național și internațional. Curajul de a începe, însoțit de disciplină și dragoste pentru artă, deschide orizonturi impresionante.

R.D.B: Activitățile dumneavoastră și ale coriștilor Coralei „Ciprian Porumbescu” pe plan artistic reprezintă pentru români un adevărat motiv de mândrie, datorită valorilor pe care le promovați pe scenele naționale și internaționale. Vă mulțumesc foarte mult pentru timpul acordat și vă doresc mult succes în toate activitățile artistice!

.

.

Corala ,,Ciprian Porumbescu’’, înființată în anul 1867, se află astăzi sub egida Asociației „Sing Bucovina” din Suceava, fiind continuatoarea bogatei tradiții cultural-corale din regiunea Bucovinei. În decursul anilor, pe lângă cele zece turnee internaționale, respectiv peste 250 de concerte, desfășurate în perioada 2012-2025, în Elveția, Franța, Germania, Italia, Belgia, Austria, Grecia, Belarus, acest ansamblu s-a remarcat pe plan național și internațional, câștigând numeroase premii și distincții. Dintre acestea amintim: cele două medalii de aur în cadrul competiției World Choir Games, desfășurată în Coreea de Sud, iulie 2023; Premiului al II-lea la Concursul „Kolozhsky Blagovest” în Grodno, Belarus – 2018; Medalia de Aur la Kalamata International Festival and Contest, Grecia – 2017; distincția „Meritul Bucovinei”, oferită de către Consiliul Județean Suceava pentru activitatea coral-culturală desfășurată în perioada 2012-2018. De asemenea, Corala ,,Ciprian Porumbescu’’ a imprimat 5 compact-discuri, oferind publicului iubitor de muzică corală lucrări interpretate la nivel academic înalt, înregistrate și stocate printr-o calitate a sunetului ireproșabilă.

.

Cronică semnată de Robert Dumitru Burcă

Master anul I Compoziție Clasică

Absolvent studii de licență la specializarea Muzicologie

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *