Joi, 18 mai 2023, ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Național, Corul Academic ,,Gavriil Musicescu” al Filarmonicii de Stat ,,Moldova” din Iași a sărbătorit 70 ani de existență (1953-2023) în fața unui public numeros, din care nu au lipsit reprezentanții Mitropoliei Moldovei și Bucovinei, directorul Filarmonicii de Stat ,,Moldova” – prof. univ. dr. Bujor Prelipcean, dirijori care au colaborat de-a lungul timpului cu această instituție de cultură, profesori universitari din domeniul muzical și, nu în ultimul rând, foștii colegi care au activat în acest ansamblu.
Concertul aniversar, susținut de prestigioasa corală sub bagheta dirijoarei actuale, Consuela Radu-Țaga, a oferit publicului ieșean bucuria audierii unor bijuterii muzicale românești și universale, încadrate în epoci și stiluri diverse: Achim Stoia – ,,Lăudați pre Domnul”, Franz Schöggl – ,,Variațiuni pe tema liedului Die Forelle” (Păstrăvul) de Franz Schubert, Johannes Brahms – ,,Taffelied”, op. 93b și ,,Neckereien”, op. 31, nr. 2, Doru-Petru Morariu – ,,Dintre sute de catarge”, Alexandru Pașcanu – ,,Chindia”, Sabin Pautza – ,,Lacul”, Vasile Spătărelu – ,,Floare albastră” (solistă, soprana Luminița Bădărău), Constantin Arvinte – ,,Să ne veselim oleacă”, Gheorghe Danga – ,,Sârba pe loc”, Nicolae Gâscă – ,,Hora staccato”, Wolfgang Amadeus Mozart – ,,Ave verum corpus”, Georg Friederich Händel – ,,Hallelujah” și Gavriil Musicescu – ,,Concertul nr. 2”, op. 30. Lucrările cu pian au fost acompaniate de către Adina Alupei.
În debutul acestui concert, am audiat o lucrare binecunoscută a compozitorului Achim Stoia, ,,Lăudați pre Domnul”, tonală, cu o țesătură polifonică bine evidențiată, o dinamică și expresie deosebite, redate cu măiestrie de către ansamblul coral. Au urmat câteva lucrări din repertoriul universal: Variațiuni moderne bazate pe tema liedului ,,Păstrăvul” de Franz Schubert și două opus-uri de Johannes Brahms, având o solidă scriitură omofonă, urmată de dialogul în tușe timbrale al partidelor Tenor-Bas/Sopran-Alto.
Un omagiu închinat regretatului dirijor Doru Morariu l-a reprezentat momentul interpretării propriei sale lucrări, ,,Dintre sute de catarge”, în care modul cromatic deapănă firul ideatic, cu conotații reflexive, al dramaturgiei muzicale, în sonorități modale înscrise într-o polifonie eterogenă, creată pe suprafețe ostinato, cu timbralități grave și efecte onomatopeice culminative. Starea meditativă se modifică prin exuberanta ,,Chindie” a lui Alexandru Pașcanu, susținută de vitalitatea ritmică, a tempo-ului și a modului de interpretare staccato. Ne reîntoarcem către alte două personalități componistice ieșene de prestigiu, una trecută de ceva timp în lumea umbrelor (Vasile Spătărelu), impresionați fiind de rafinamentul sonorităților armonice și paleta dinamică diversă desprinse din opus-urile ,,Lacul”, a talentatului creator Sabin Pautza, și ,,Floare albastră” de Vasile Spătărelu, poate cea mai îndrăgită lucrare a sa, în care soprana solistă, Luminița Bădărău, aduce un plus de farmec prin vocea sa catifelată și diafană.
Momentele muzicale următoare reactualizează frumusețea și vitalitatea folclorului românesc ancestral din Marga și Maramureș, semnate de Constantin Arvinte și Gheorghe Danga, continuând cu ,,Hora staccato” a Maestrului Nicolae Gâscă, îndrăgit dirijor al prestigioasei formații corale ieșene ,,Cantores Amicitiae”. Ultimele trei opus-uri reconfigurează atmosfera fastuoasă și măreția evenimentului din această seară: Wolfgang Amadeus Mozart – ,,Ave verum corpus”, Georg Friederich Händel – ,,Hallelujah” și Gavriil Musicescu – ,,Concertul nr. 2”, op. 30, patronul spiritual al genului coral ieșean.
Privind retrospectiv evoluția și activitatea Corului ,,Gavriil Musicescu”, acesta a fost înființat în primăvara anului 1953 la inițiativa cunoscutului muzicolog și dirijor George Pascu, în urma unei decizii locale ca Filarmonica de Stat ,,Moldova” din Iași, existentă din 1942, să-și poată lărgi sfera repertorială și de gen, având o formație corală proprie. După câțiva ani sub bagheta lui George Pascu, ansamblul se va împlini prin vocația Maestrului Ioan Pavalache, personalitate muzicală recunoscută la nivel național, care, timp de 32 ani (din anul 1958), va păstori această formație. În această perioadă, publicul ieșean va avea privilegiul să audieze în premieră capodopere, precum: Recviem-urile de Mozart, Verdi, Brahms, ,,Simfonia a IX-a” de Beethoven, ,,Carmina Burana” de Carl Orff, Oratoriile de J. S. Bach, Haendel sau Haydn, lucrări vocal-simfonice de George Enescu, Maurice Ravel, Gustav Mahler etc., beneficiind de voci solistice de mare anvergură din România și de peste hotare.
Din anul 1990, ansamblul va fi preluat de către regretatul Doru Morariu, cel care va reînnoi cu voci tinere partidele vocale, va lărgi repertoriul formației și o va face cunoscută peste hotare; în 2020, Bogdan Cojocaru va aduce un suflu nou ansamblului, iar din 2022, Consuela Radu-Țaga va ocupa prin concurs postul definitiv de dirijor, continuând activitatea maeștrilor precedenți.
Consuela Radu-Țaga a început studiul muzicii la vârsta de 6 ani, absolvind Specializarea ,,Canto Clasic” la Colegiul Național de Artă ,,Octav Băncilă” din Iași, urmând cursurile de Dirijat Cor Academic la Universitatea Națională de Arte ,,George Enescu”, pe care le-a absolvit în vara anului 1997, sub atenta supraveghere a Maestrului Ioan Pavalache, profesor universitar în această instituție, apoi specializarea Dirijat Orchestră și numeroase alte cursuri de măiestrie cu personalități artistice din România și de peste hotare.
Doritoare de continuă perfecționare științifică, dar și practică, având o capacitate și o forță uriașă de asimilare a limbajelor muzicale, respectiv, a tehnicilor de lucru cu un ansamblu coral și viziunilor interpretative propice diferitelor epoci și stiluri, Consuela Radu-Țaga își urmează crezul artistic, evoluând de peste un an în fața unui ansamblu de profesioniști – absolvenți, la rândul lor, de studii muzicale superioare, varii specializări – cu repertorii à capella sau cu acompaniament instrumental, inclusiv vocal-simfonic, alese cu multă grijă și profesionalism. Trebuie amintit faptul că actuala dirijoare a desfășurat anterior o activitate intensă, dirijând Corul de copii ,,Angeli” din Iași, Corul Operei din Brașov, Corul ,,Camerata”, fiind în prezent și cadru didactic la Universitatea Națională de Arte ,,George Enescu” din Iași – Clasa de Operă.
Experiența sa de peste 30 ani (din 1992) ca artist liric în Corul Academic ,,Gavriil Musicescu”, fină observatoare a modalităților de lucru cu acest ansamblu, pe care le-a preluat în mare parte de la Maestrul Doru Morariu, actuala dirijoare se impune tot mai mult în lumea artistică națională prin tenacitate, știință și determinare.
La mulți ani Corului Academic ,,Gavriil Musicescu”, cu împliniri mărețe, credință și dragoste pentru perpetuarea artei cântului, al binelui și al frumosului!
.
Prof. univ. dr. Luminița Duțică